Miért venne Varga Viktor Volvot Viviennel Veszprémben? – Nevünk betűinek hatása döntéseinkre
2017. március 06. írta: M. Steinbach Annamária

Miért venne Varga Viktor Volvot Viviennel Veszprémben? – Nevünk betűinek hatása döntéseinkre

Furcsa elképzelés, hogy nevünknek akár betűk szintjén is lehet hatása életünkre. Pedig így van. Több napjainkban keletkező tanulmány is azt bizonyítja, hogy nevünk befolyásolja döntéseinket is.

 A kiinduló kutatási eredmény szerint az emberek az ABC betűi közül előnyben részesítik a saját nevükben meglévő betűtípusokat. Kutatók azt találták, hogy nem csupán betűválasztás, hanem a termék preferencia során is megfigyelhető ez a tendencia. Például ahogy az a címben már elhangzott, egy Viktor nevű férfi nagyobb valószínűséggel fog választani egy Volvo típusú autót, mint egy Skoda-t, de egy Sándor keresztnevű férfi már szívesebben dönt egy Skoda mellett a Toyota-val szemben.

 Vizsgálatok igazolják, hogy hasonló preferencia jelenik meg a lakhely, a munkahely, de a párválasztás esetén is.

 Ha például megkérdeznénk Péter ismerőseinket, hogy Szentpétervárra vagy éppen Moszkvába utaznának-e el szívesebben, nagy valószínűséggel az elsőt választanák, mivel tudat alatt működik bennük egy implicit egoizmusnak nevezett jelenség.

   Az implicit egoizmus szerint az emberek szeretik magukat kedvezően megítélni, emiatt minden olyan fogalom, tárgy és személy, ami azonosítható önmagunkkal, kedveltebb lesz a semlegeseknél.

 Érdemes belegondolni abba is, hogy egy ismeretlen bemutatkozásakor vajon mennyire befolyásolja kialakuló szimpátiánkat, ha az illető neve hasonló a miénkhez, vagy esetleg pont úgy hívják, ahogy minket? Érdeklődőbbek vagy épp elnézőbbek leszünk az azonos névvel rendelkezőkkel szemben?

 

 

 

 

Ha tetszett a cikk és szeretnél hasonlóan érdekes témákról olvasni, kövess minket a Facebookon!

Felhasznált irodalom:
Brendl, C. M., Chattopadhyay, A., Pelham, B. W., & Carvallo, M. (2005). Name letter branding: Valence transfers when product specific needs are active. Journal of Consumer Research, 32, 405-415.
Pelham, B. W., Carvallo, M., & Jones, J. T. (2005). Implicit egotism. Psychological Science, 14, 106-110.
Pelham, B. W., Mirrenberg, M. C., & Jones, J. T. (2002). Why Susie sells seashells by the seashore: Implicit egotism and major life decisions. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 469-487.

Kép:
http://www.minerva-szki.hu/hirek/hir.php?id=910
http://hu.depositphotos.com/86731844/stock-illustration-i-love-your-brain-funny.html

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr312316815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása