Időskor - Boldogság?(!) folyt.
2017. március 20. írta: Vén Bernadett

Időskor - Boldogság?(!) folyt.

Gyakorlati lépések

 1. lépés: Válaszolj az átalakulás hívására

Gondoljuk át világnézetünhappy-senior-citizens.jpgket, hitrendszerünket! Tartsunk önvizsgálatot, hogy ezek mennyire korlátozzák vagy fokozzák a napi megéléseinket, tapasztalatainkat! Ahhoz, hogy a világot másképp lássuk, késznek kell lennünk arra, hogy saját hitünkön változtassunk. El kell fogadnunk, hogy a múlt elszállt, most van lehetőségünk élményeket gyűjteni, a félelmet fel kell oldanunk a fejünkben.

A hitrendszerünk megváltoztatása nem könnyű feladat. Hasznos lehet, ha első lépésként feltesszük magunknak a kérdést, hogy mit gondolunk az öregedésről. A feltételezéseink ugyanis ablakok saját világunkra. Ha az ablak koszos, nem jön be rajta fény. Ahogy megtisztítjuk, egyre több fény jut be a szobába, a szobában lévő növény is elkezd fejlődni. Ha ellenállunk a változásnak és nem tisztítjuk meg az ablakot, sötétségben élünk.

2. lépés: Kíváncsiság fenntartása

Az élet csodájának megtalálása egy fontos lépés a jóllét megteremtésében. Keressünk meglepetéseket, tanuljunk újat magunkról és másokról!

gyepszonyeg-fu-fuvesites.jpg

Ez a pont arra hívja fel a figyelmet, hogy ne vegyünk mindent természetesnek, magától értetődőnek, maradjunk nyitottak! Úgy, mint David Steindl-Rast (Greatfulness, the Heart of Prayer szerzője), akinek egy személyes élménye változtatta meg világszemléletét. A nácik által megszállt Ausztriában nőtt fel és egy tavaszi napon a mellette felrobbanó bomba elől sikerült megmenekülnie. Leporolta ruháját és csodálkozva látta, hogy a mellette lévő területen egy kis foltban a zöld fű sértetlen maradt. Mintha egy barát ajánlotta volna neki ezt az élet ajándékaként. Egész életére megtanulta a hála érzését.

Az élet csodája tehát nem a nagy dolgokban rejlik.  A háború közepette a zöld fű egy lelki megvilágosodást jelentett David számára és átalakította az egész életét.

Ebben a lépésben a GAP szerint oly módon lehet részt venni, hogy minden napban keresünk és találunk egy lehetőséget, egy meglepő pillanatot, amellyel a jelenben tartjuk magunkat, fenntartjuk kíváncsiságunkat.

3. lépés: Személyiségünknek megfelelő gyakorlat kiválasztása

A GAP harmadik lépésként kínálja, hogy válasszunk ki magunknak egy olyan szokást, amely mellett elköteleződve az öregedést egy mély átalakító folyamatként tudjuk megélni.

Kutatások sora kínál különféle spirituális és vallási gyakorlatot - mint például a meditáció, a képi vizualizáció, légzőgyakorlatok, imádkozás -, amelyek mindegyike segíthet a figyelem fókuszálását megváltoztatni. Léteznek külsőleg irányított gyakorlatok is, úgy mint a tánc, a különböző társadalmi szerepvállalások, eseményeken való részvétel, kántálás, ahol még beszélgetni is tudunk a jelenlévőkkel.

 4. lépés: Elhatározás

Az első három lépés végiggondolása, gyakorlása után feltör bennünk az érzés, hogy saját szándékainkat megfogalmazzuk. Hova szeretnék nőni? Mit szeretnék meggyógyítani az életemben és a világnézetemben? Vannak sztereotípiáim az öregedéssel kapcsolatban, amik korlátozzák a jó közérzetemet?

Megalapozott világnézetünk alakítja viselkedésünket, amelyek a saját belső szándékainkat és a környezettől kapott ingereket is magunkban foglalják.  A cél, hogy törekedjünk saját életünk értelmét és igazságát megtalálni. El kell mozdulni a félelemtől, a szenvedéstől, amely erőfeszítést igényel. Ez történhet úgy, hogy kikapcsoljuk a rádiót, tv-t, és egy kicsit csendben, magunkra figyelünk, vagy pozitív állításokat fogalmazunk meg, és azt ismételgetjük magunkban, vagy hangosan, de elmondhatunk egy imát is.  

 
5. lépés: Az időskor ajándékaira való fókuszálás

istockphoto_9976075-happy-senior-men-and-women-playing-cards.jpg

Érdemes a figyelmünket tudatosan összpontosítani, hiszen gyakran nem vesszük észre a világnézetünk átalakulását, ugyanis az legtöbbször nem a tudatos szinten zajlik.

Nem vagyunk tisztában azzal, hogy milyenek is vagyunk valójában, sokszor nem ismerjük magunkat, de ha elkezdünk tudatosan a jelenben élni, apró dolgokat észrevenni, csökkenek negatív gondolataink, aggodalmaink, idegességünk. Elkezdjük azonosítani hiedelmeinket, elvárásainkat, amelyek ilyen formán korlátozták eddigi céltudatosságunkat és jóllétünket.

Az öregedéssel kapcsolatos elvárásaink ugyanis formálják testi és pszichológiai jóllétünket.

6. lépés: Szokások kiépítése

Agyi működésünknek köszönhetően, ha valamit minél többször gyakorlunk, az ismétlődő cselekvések és gondolatok annál könnyebbek lesznek, rutinná válnak. Ez igaz a pozitív és negatív gondolatokra, viselkedésre is.

A különféle gyakorlatok melletti elköteleződés támogatja az időskorral járó nehézségek pozitívabb megélését, az egészség megőrzését és az életigenlést. A testünk mozgatásával egészségesek és fittek maradunk.

Alakítsunk ki szokásokat: sétáljunk, táncoljunk, jógázzunk és táplálkozzunk egészségesen. Ezen rutinokkal mentális egészségünk is megváltozik.

Tanulmányok alapján a tudatosság, a jelen pillanatban való lét boldogabbá tcommunity-networks-of-care.jpgesz, az aggodalmat csökkenti. Ez a manapság egyre szélesebb körben ismert és alkalmazott mindfulness technika alapjait jelenti (A linken egy korábbi cikkünkben, a mindfulness pozitív hatásairól olvashat).

Milyen pozitív állításokat mantrázhatunk magunkban? A cél, hogy magunkkal is megtanuljunk együttérezni, megteremtsük a belső békénket és minden egyes napért hálásak legyünk. Egy egyszerű példa: „Úgy döntök, ez a nap tökéletes békében fog telni.”

Meg kell találnunk a lehetőségeket, pozitív szociális kapcsolatokat, szokásokat kialakítani. Ezek a kapcsolódások gyógyítanak, és kevésbé érezzük magunkat elzártan és magányosnak.

A magunknak és a másoknak való megbocsátás felszabadítja a fájó érzéseket, negatív gondolatokat és segítenek a jelenben élni. Érdemes megosztanunk másokkal érzéseinket, szívből mesélni történeteket, amellyel bensőséges, valódi mély kapcsolatokat alakíthatunk ki másokkal.

 
7. lépés: Útmutatás

A gondolkodásmód, az érzések és a létezés új útjainak felfedezése rengeteactive2.jpgg újdonságot hozhat számunkra. Olvashatunk könyveket, kereshetünk bölcsességeket, hallgathatunk zenét, részt vehetünk különböző előadásokon, vagy alakíthatunk ki új barátságokat.

A GAP konkrét útmutatásokat ajánl: a légzésgyakorlatok kitisztítják a fejünket, hogy a jelenben lehessünk, csökkentve a stresszt, a szorongást. Kezdetben nehezebben megy minden egyes lélegzetvételre koncentrálni, úgy, hogy közben minden mást kizárunk gondolatainkból, de ha naponta gyakoroljuk, szép fokozatosan mérhető lesz a pozitív változás. A légzésgyakorlatot végezhetjük csendben ülve, vagy egy kellemes séta közben is.

8. lépés: Elfogadás

 A lényeg a világkép átformálása. A változásnak való ellenállás szorongással és káros stresszel jár. Legtöbben törekszünk a stabilitásra, a körülöttünk lévő dolgokat szeretjük kontroll alatt tartani. A változás azonban az élet minden területén állandó. Ezt gyakran megpróbáljuk saját ellenőrzésünk alá vonni, ami azonban lehetetlen feladat. A GAP azt ajánlja, hogy mozogjunk együtt az áramlással, fogadjuk el, alkalmazkodjunk és legyünk nyitottak a változásra. Ez igaz a minket érő veszteségre, bánatra, szenvedésre is.

A halál a legfontosabb aspektusa az időskornak. Bár a tényt körülölelhetjük a félelemmel, elkerülhetetlen része mindannyiunk életének. Sokszor az elmúlástól és a haláltól való félelem a halál tagadásához vezet. A GAP ennek feloldását a félelem átalakításában látja. „Élj teljes életet, és nem aggódsz a haláltól.” A kulcs a halál elfogadásában van.

 
9. lépés: Önmagunk és a társadalom formálása 

Azzal tisztában vagyunk, hogy a saját világképünk megváltoztatása nem egyszerű, nem könnyű feladat. A GAP modellben kifejlesztett lépésekkel lehetséges egy olyan életmód és világkép kialakítása, amely a teljes életet áthatja. Az átalakulást segítő gyakorlatok sokszor évszak és helyfüggőek. A GAP azonban egy élethosszig tartó program/gondolkodásmód keretében teszi könnyebbé és boldogabbá a mindennapi életet. A program lehetőséget ad önmagunk jobb megértésére az önreflexión keresztül, valamint mások kölcsönös bátorításán, támogatásán keresztül. A szociális támogatás elérhető online, vagy családi összejöveteleken, nyugdíjasoknak szervezett programokon.


Az elmúlás megélése személyes tapasztalat, azonban több mint egyéni küldetés. Ha sokan egyénileg a változás útjára lépnek, megosztják másokkal érzéseiket, az élethez való megváltozott hozzáállásukat, az átalakulás kollektíven fog hatni, egyre szélesebb körben fog terjedni az új gondolkodásmód.

 

  • Forrás: Schlitz, M. (2017). The Grateful Aging Program: A Naturalistic Model of Transformation and Healing into the Second Half of Life. The Permanente Journal, 21.
  • Kép: http://www.aplusseniorcare.com/in/gloom-and-doom-a-180-perspective-could-change-your-life/
    http://www.unitedforimpact.org/our-impact/health/community-networks-of-care
    https://urbanpoling.com/health-benefits/active-living-for-seniors/
    http://www.arsnatura.hu/fuvesites.html

 

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr7012351027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.