Időskor - Boldogság?(!)
2017. március 20. írta: Vén Bernadett

Időskor - Boldogság?(!)

A mai modern társadalmak központi kérdésévé vált az idősödés folyamata, megértése és kezelése. Kritikus tényező lett a társadalom demográfiai elmozdulása, az idősek körüli negatív sztereotípiák pedig megkérdőjelezik az időskorral járó jóllétet.

Ritka pillanatban élünk. A világ minden részén öregszik a népesség. Magyarországon az idős korú népesség (65 év és afölött) gyermekekhez viszonyított aránya fokozatosan nő, 2001. óta 95,4%-ról 126,1%-ra emelkedett, amelyből hazánk elöregedő népességének emelkedése is egyértelmű (KSH, 2104). Az 1946. és 1964. között született „baby boom” generáció egyre nagyobb hányada éri el a nyugdíjas kort.

senior-yoga2.jpg

A korosztály nagy részét az individualizmus jellemzi, innovatív módon keresik és határozzák meg újra önmagukat, identitásukat.  És ahogy szembenéznek saját létfontosságú kérdéseikkel, új célokat és jelentéseket keresnek. Sokan önreflektív (saját érzéseit, gondolatait, viselkedését tudatosítva) módon törekszenek megteremteni a teljesség érzését, míg mások különféle gyakorlatokat alkalmaznak/megközelítéseket olvasnak és alakítják ki saját igazságos és követendő rendszerüket. Néhányan visszatérnek korábbi hitükhöz, míg mások egy új szellemi irány felé nyitnak.

Ez a generáció többnyire osztja azt a nézetet, hogy az időskor telhetne kellemesebben. Ahhoz, hogy ez így legyen, sokan nyitottak új készségek fejlesztésére, az időskori jólléthez különféle utakat keresnek. Pl. sokan egy kialakulóban lévő szellemiséget ötvöznek a hagyományos vallással, vagy az egyéni személyes gyakorlatokkal.

Az időskorról kialakult negatív kép (sztereotípiák, fizikai egészség, személyes jóllét) világszerte jellemző. Most van itt az ideje megváltoztatni a kulturális feltételezéseket. A félelmet ösztönzéssé kell alakítani és meglátni a lehetőséget az egyéni és csoportos növekedésre, átalakulásra.

Mivel mindannyiunknak szembe kell néznie a saját vagy mások öregedésével, meg kell találnunk az élet, a létezés kreatív útjait.  Sok szociológus/társadalomkutató próbál felszólalni amellett, hogy a világszintű öregedésnek egy globális ébredést kell hoznia a gondolkodásban az időskorral kapcsolatban. Érdemes ehhez a röpke pár évhez úgy hozzáállni – bár mindannyian halandók vagyunk (ezt érdemes elfogadni), az élet egy ajándék; az idő múlása, a változások pedig az élet részét képezik.

Egy idén januárban megjelent tanulmányban olvashatunk arról, hogy amerikai kutatók egy 9 lépésből álló programot dolgoztak ki, amelyet lefordítani talán úgy lehetne, mint a „Méltóságteljes Öregedésért Program” (GAP = Grateful Aging Program). (Több évtizedes kutatás alapján állították össze a lépéseket.) A program az Egyesült Államokban mozgalomként szeretné kinőni magát és nagyobb figyelmet szentelni az időskorra és számos gyakorlattal szolgálni az élet második feléhez.

A GAP filozófiája az élet teljessége, és annak komplexitásának vizsgálata, amely a humanisztikus és a transzperszonális pszichológiára épül. Tudatosan segít átalakítani az öregedéssel és a halállal járó félelmeket az élet szeretetévé. Tudatos jelenlétet és a tudatosságot tanácsolja, a GAP új utakat kínál a fájdalom és szenvedés átalakítására, amely egész hátralévő életünket megváltoztathatja.

istockphoto_9976075-happy-senior-men-and-women-playing-cards_1.jpg

A saját világnézet átformálására számos olyan gyakorlati tanácsot kínál a program, amelyet mindenkinek el kell sajátítania, naponta magáévá kell tennie ahhoz, hogy az öregedés folyamatához megfelelően tudjon alkalmazkodni. A gyakorlatok elsajátításával mélyebben megismerhetjük önmagunkat, növelhetjük rugalmasságunkat, fokozhatjuk jó közérzetünket.

Az emberi fejlődés korai elméletei a gyermekkortól a felnőttkorig tartó fejlődésre, és annak pszichológiai aspektusaira fókuszáltak. Az újabb elméletek már az egész életen át tartó változást hangsúlyozzák. A kérdés: hogyan folytassuk ezt a változást időskorban?

A modell a „baby boom” generációnak és az egészségügyben dolgozó szakembereknek kínál tanácsokat. A GAP célja, felhívni a figyelmet arra, hogy több időt kell szentelnünk az elmúlással kapcsolatos hiedelmeinknek, várakozásainknak; egy támogató közösséget/társadalmi átalakulást kell létrehozni a jó közérzetért és az élhető, kiegyensúlyozott életért.

Napról-napra tudatosan sétálni, kertészkedni, naplót írni, könyv klubba járni…

A kilenc lépés:

  1. Válaszolj az átalakulás hívására
  2. Kíváncsiság
  3. Gyakorlat
  4. Elhatározás
  5. Az időskor ajándékai
  6. Szokások
  7. Útmutatás
  8. Elfogadás
  9. Önmagunk és a társadalom

A lépésekről részletesen itt olvashatsz.

Ugyanis :

„Soha nem lehetsz elég öreg egy újabb cél kitűzéséhez és egy újabb álom megálmodásához.”

Les Brown

 

Ha tetszett a cikk és szeretnél hasonlóan érdekes témákról olvasni, kövess minket a Facebookon

 

  • Forrás: Schlitz, M. (2017). The Grateful Aging Program: A Naturalistic Model of Transformation and Healing into the Second Half of Life. The Permanente Journal, 21.
  • Kép:
    http://akcion.hu/8392-4-alkalmas-senior-joga
    http://www.homecareraleighnc.com/index.php/home-care-assistance-nc-blog/88-senior-care-nc-do-older-people-look-at-happiness-differently

 

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr7712333289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.