Mérgező kapcsolataink
2017. szeptember 14. írta: Vén Bernadett

Mérgező kapcsolataink

154018843_3.jpgTársadalmunk egészségesebb, mint valaha. Fokozott figyelmet fordítunk a vásárlásnál kosarunkba kerülő termékek címkéire, a különféle fitnessz lehetőségekre, a méregmentes környezetre.

Mégis, sokan egészségtudatosságunk ellenére sem vesszük észre, hogy kapcsolataink minősége ugyanolyan mérgező hatású az egészségünkre, mint a gyorsételek, vagy a szmoggal szennyezett levegő. Valójában az egészségtelen kapcsolatok is – hiszen ez egy belső, állandóan mérgező környezet – kiválthatnak a stresszhez, szorongáshoz, depresszióhoz hasonló hatásokat, sőt komoly egészségügyi károkhoz is vezethetnek. Tudósaink már bebizonyították, hogy egy tartós, közeli, de rossz kapcsolat jelentős kockázatot jelent a szívproblémák kialakulásában.

A mérgező kapcsolatok sokféle formát ölthetnek. Jelenthetnek mérgező partnert, mérgező barátságokat, mérgező szülő-gyermek kapcsolatokat, vagy mérgező munkatársakat is. Természetesen egyetlen kapcsolat sem felhőtlen, boldog és konfliktusmentes. Honnan tudhatod, hogy egy mérgező kapcsolatban élsz? A következő kérdésekre adott válaszok segíthetnek kitalálni:

  • Amikor a mérgezőnek gondolt személlyel vagy: elégedettnek és energikusnak érzed magad? Vagy gyakran inkább úgy érzed, hogy alulteljesítesz magadhoz képest és elfogy az energiád?
  • Az együtt töltött idő után jobban vagy rosszabbul érzed magad?
  • Fizikailag és érzelmileg biztonságban érzed magad a személlyel, vagy sokkal inkább fenyegetve, veszélyben?
  • Egyensúlyban van-e „az adni és kapni” mérlege? Vagy úgy érzed, hogy mindig Te adsz, ő pedig mindig vesz?
  • Kapcsolatotok a biztonság és megelégedettség érzésével, vagy a drámával és félelemmel jellemezhető?

Most összevetheted a válaszaidat az egészséges és a mérgező kapcsolatok jellemzőit elolvasva!

Az egészséges kapcsolatokat az együttérzés, a biztonság, a bizalom, a gondolkodás szabadsága, a munkamegosztás, a hallgatás tudása, a kölcsönös szeretet és gondozás, az egészséges viták és nézeteltérések, valamint a másik iránti tisztelet jellemzi, különösen véleménykülönbözőségek esetén.

Ezzel szemben a mérgező kapcsolatokat a bizonytalanság, a hatalommal való visszaélés, a folyamatos ellenőrzés/kontroll, az énközpontúság, a kritika, negativitás, a tiszteletlenség, bizalmatlanság, a megalázó megjegyzések és féltékenység jellemzi.

635993133664764332-586166898_toxic_relationship.jpg

Összességében leszűrhetjük, hogy az egészséges kapcsolatok boldoggá és energikussá „varázsolnak” bennünket, míg a mérgező viszonyok általában nyomasztóak és kimerültséget okoznak bennünk.

Hogyan változtassunk mérgező viszonyainkon?

  1. A változtatás első lépése az, hogy felismerjük egyáltalán: az érintettek között vagyunk, mérgező kapcsolatban élünk. Sokan ugyanis tagadják a tényt, hogy egészségtelen kapcsolatban élnek, hiába jelzi a veszélyt a környezet, a család vagy a barátok.
  2. A következő lépés ugyanolyan fontos. Tudatosítsuk:  saját magunkat tiszteljük annyira, hogy igenis megérdemeljük, hogy tisztelettel, szeretettel, együttérzéssel forduljanak hozzánk. Sok oka van annak, hogy az emberek benne maradnak az egészségtelen kapcsolatokban, de az egyik leggyakoribb oka az alacsony önbecsülés, annak a hitnek a hiánya, hogy jobbat érdemlünk. A gondolkodás ilyen jellegű megváltoztatása nem feltétlenül jön könnyen, esetenként szükségessé teheti egy harmadik, objektív fél pl. egy szakértő segítségét.

  3. Ha eljutottunk idáig, képesnek kell lennünk arra, hogy az észlelt mérgező viselkedést másképp kezeljük, mint azelőtt. Amikor ezt teszed, használd az „ÉN”-t tartalmazó állításokat, amennyire csak lehetséges, csökkentve ezzel a védekező reakció valószínűségét. Például: „Úgy érzem, mindenben azt látod, hogy mindent rosszul csinálok, és ez bennem (…… ) érzést kelt. Én szeretlek/tisztellek/vigyázok rád, és örülnék annak, ha ezt abba tudnád hagyni. (A hiányzó részt töltse ki mindenki maga.)

bigstock-mother-and-daughter-82867604.jpg

Természetesen egy ilyen szituációt akkor tudunk „eljátszani”, ha ez a fajta konfrontáció nem fenyeget bennünket fizikai bántalmazással, a másik fél ezt higgadtan fogadja.

  4. Végül, ha nincs eredménye a tetteidnek és nem változik a másik fél viselkedése, próbáld magad távol tartani ettől a viselkedéstől, vagy ha teheted, magától a forrástól. Partnerek esetében ez ideiglenes vagy tartós elválást, a szülő-gyermek kapcsolatban kevesebb kontaktot jelenthet. A munkatársakkal szemben a lehető legnagyobb távolságot érdemes tartani. A „semmittevés” sajnos csak a stressz és a folyamatos konfliktus egészségtelen pszichés és fizikai hatásait tárja fel.

A pozitív kapcsolatok fontos részét képezik az egészséges és kiegyensúlyozott életnek. Érdemes az egészséges életmód kulcsfontosságú összetevőjeként tekintenünk kapcsolataink minőségére!

Forrás:https://www.psychologytoday.com/blog/high-octane-women/201108/the-hidden-health-hazards-toxic-relationships?collection=163387

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr5812828870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.