7köznapi 1 perces: A legegyszerűbb mozgás, mégis képes meghosszabbítani az életet
2017. november 01. írta: M.S.Annamária

7köznapi 1 perces: A legegyszerűbb mozgás, mégis képes meghosszabbítani az életet

Ma már senkinek se meglepő az, hogy a rendszeres fizikai aktivitás nagyon sok előnnyel jár, mint például a jobb mentális állapot, erősebb gondolkodási/értelmezési funkciók, hosszabb élet és kevesebb krónikus betegség. A közegészségügyi irányelvek szerint az egészség megőrzése érdekében javasolt hetente 150 percnyi mérsékelt, vagy 75 perc erőteljes intenzitású mozgást végezni. Viszont nehéz megállapítani, hogy kinek, mennyi testedzés lenne az ideális, mivel nem lehet elvonatkoztatni a kortól, edzettségi szinttől, esetleges nehezítő tényezőktől, mint például a túlsúly, dohányzás vagy az alkoholfogyasztás. Egy igen friss tanulmány szerint azonban nem szabad túlgondolkozni a mozgást, mivel akármennyit is sikerül kihoznunk magunkból, mindenképp javulnak az esélyeink a jobb és hosszabb egészséges életre. 

Az egyik leggyakrabban végzett mozgásforma, főleg idősek körében a gyaloglás, mégis most először sikerült megvizsgálni, és számokban is kimutatni ennek a mozgásnak az egészségre gyakorolt jótékony hatását. Amerikai kutatók közel 140 000 60-80 év közötti embert figyeltek meg egészen 13 éven keresztül, és azt az eredményt kapták, hogy a mozgásban gazdag életforma jelentősen növeli az élettartamot.

De mennyi az ideális gyaloglás? Úgy tűnik, minél több, annál jobb, de a legkevesebb erőfeszítés is sokkal többet ér, mint a feladás. 

Azok a nők és férfiak, akik gyalogoltak, de nem érték el a korábban említett optimális mozgásmennyiséget - hasonlóan a sokat mozgókhoz – hosszabb és egészségesebb életet tudhatnak magukénak. Azt találták, hogy a teljesen mozgás nélkül élők elhalálozása jelentősen nagyobb mértékű volt, mint azoké, akik bár jóval elmaradtak az optimális gyaloglás mennyiségétől, mégis rendszeresen jelen volt életükben a fizikai aktivitás.

Azok, akik nem végeztek semmilyen fizikai gyakorlatot, 26%-al nagyobb valószínűséggel vesztették életüket a 13 éves periódus alatt, mint azok, akik kevesebb, mint két órát, de legalább rendszeresen gyalogoltak. Azok, akik heti 2,5-5 órát gyalogoltak, tehát a javasolt mennyiségben gyalogoltak, 30%-al kisebb valószínűséggel szenvedtek légzőrendszert érintő betegségben, és 9%-al volt kisebb esélyük végzetes kimenetelű, rákos megbetegedésre.

Az eredmények azt mutatják, hogy sohasem késő elkezdeni mozogni még akkor is, ha tisztában vagyunk azzal, hogy nem tudunk sokszor vagy huzamos ideig  gyalogolni. A szervezet számára nem az a fontos, hogy erőltetett vagy erőn feletti mennyiségben aktivizáljuk magunkat, hanem, hogy agyunk érzékelje a szándékot, testünk pedig képes legyen megújulni.

Olyan nincs, hogy : "jó, de..."

Ha egészségünkről van szó, nem szabad kifogásokat keresni. Nincs olyan, hogy "Jó, de én dohányzom.", "OK, de ennyi túlsúllyal nem lehet.", vagy "Rendben, de nincs időm rá.". A 13 éves vizsgálatot végző kutatók figyelembe vették a nehezítő tényezőket is, mint az alkohol, cigaretta és túlsúly, és a hosszabb életre való esély még ezek mellett is nagyobb, ha van rendszeres mozgás, mint ha nincs. A dohányzást ha erősen javasolt is, mégis nehezebb abbahagyni, mint felkelni a fotelből, és elkezdeni gyalogolni. Először 10 percet, majd 15-öt, és mindig  csak annyit, amennyire képesek vagyunk. Ezzel pedig javulnak az esélyeink a minőségi és hosszú életre.

A gyaloglás az egyik legtökéletesebb edzésforma akár fiatalabbaknak, akár időseknek, mivel nem kerül pénzbe, nem igényel speciális felszerelést, és lehet végezni akár társaságban, ami érzelmileg és társas kapcsolatok kialakításában is igen jótékony lehet.

Ha tetszett a cikk, és szeretnél hasonlóan érdekes, 7köznapi témákról olvasni, csatlakozz hozzánk Facebookon 

 

Forrás:

http://www.ajpmonline.org/article/S0749-3797(17)30460-9/fulltext

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr1613120354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sólyom Tomi 2017.11.01. 09:36:52

Én azt szeretném kérdezni, ha napi tíz órában állómunkát végzek, plusz egy óra oda-vissza a munkába menés, akkor mennyit kell sétáljak, hogy egészséges legyek?

M.S.Annamária 2017.11.01. 16:01:26

@Sólyom Tomi: Ez nem egy egyszerű időbeosztás, és az álló munkához nagyon sok energia szükséges, ehhez pedig jó kondíció is kell, így az Ön helyében nem aggódnék. Azonban a cikk pont arról számol be, hogy nem az a lényeg, hogy erőn felül teljesítsünk, naponta edzünk, hanem, hogy ne felejtsük el, mekkora szükség van arra, hogy szervezetünk mozgásban maradjon. És ha ez néha egy-egy megálló lesétálása vagy hétvégén egy laza kutyasétáltatás, akkor már azzal is sokat tettünk az egészségünkért. Köszönöm a kommentet, és szép napot kívánok!

Sólyom Tomi 2017.11.01. 16:19:28

@M. Steinbach Annamária: Köszönöm megnyugtató válaszát! Szép napot Önnek is!

Fődíszpinty 2017.11.01. 16:52:40

Az is fontos hogy, az ember akár fél óra futás után is szinte resetelve érzi az agyát, és az egész napi stresszbéd nyüglődés szinte köddé válva eltünik ☺

Dummy Druggist 2017.11.02. 07:51:20

Idősebbeknek, magam is az vagyok, javaslom a kutyasétáltatást. Napi másfél órát ugyanis kikényszerítenek a kutyák, ha egyszer megszokták az esti sétát...

feribácsi 2017.11.02. 09:57:38

@Dummy Druggist: Már nem emlékszem, hogy hol olvastam, de megfontolandó tanács: Minden nap vidd le a kutyádat sétálni, akkor is, ha nincs kutyád!

kmera 2017.11.02. 12:19:47

Túlsúlyosként vártam az első gyerekemet, magas vérnyomással, és persze terhességi diabétesz is jött hozzá. A napi gyaloglás nálam kimerült a munkába járással, tehát kb. kétszer 10-15 perc, az is megszakításokkal az átszállás miatt. Egy éve olyan helyre költöztünk, ahol nagy távolságok vannak, a gyereket én viszem oviba, gyalog, és a mostani terhességem alatt még a nyolcadik hónapban is simán gyalogolok egy órát (bár persze meg kell néha állnom), de pl. a diabétesz nem alakult ki, pedig esély az ilyenkor már sokkal nagyobb, ill. a vérnyomásom is alacsonyabb és kiegyensúlyozottabb. (arról nem beszélve, hogy a már meglévő kisgyerekkel, kerttel mennyivel másabb az életmódom :-) )

murray 2017.11.02. 13:34:21

@Dummy Druggist: kertvárosban nem javasolnám a kutyasétáltatást mert az összes kutya úgy üvölt és ugat miközben végigmennek a kutyások az utcán hogy nem hallom a TV-met. köszöntem

moonshadow 2017.11.02. 19:39:39

heti 75 perc az lóf...
napi 75 perc gyaloglás az már jó

moonshadow 2017.11.02. 19:39:42

heti 75 perc az lóf...
napi 75 perc gyaloglás az már jó

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.11.02. 21:20:33

Napi 15 perc Soros szidása is testmozgásnak számít?