7 köznapi 1 perces: a koffein javítja a vezetés biztonságát?
2017. december 14. írta: Vén Bernadett

7 köznapi 1 perces: a koffein javítja a vezetés biztonságát?

Sokan szeretjük a kávét. Amellett, hogy frissen tart, és megkönnyíti a reggeli ébredést, egy új kutatás arra volt kíváncsi, hogy vajon javítja-e a vezetés biztonságát.

coffeecar.jpg

A fáradtság a közlekedési balesetek egyik fő okozója. Csak 2016-ban, Magyarországon közel 5000 baleset történt a közutakon. Vajon megelőzhetők lennének a balesetek egy csésze kávéval/teával? Egy nemrég végzett kutatás szerette volna megtudni, hogy mérsékelt dózisban a koffein javítja-e a vezetési teljesítményünket alváshiány esetén – akár 50 óra ébrenlét után is.

A vizsgálatban résztvevőket 50 órán át tartották ébren. A résztvevők fele bizonyos időközönként koffeint kapott, míg a másik fele placebót. A tanulmányt megelőző héten arra kérték a résztvevőket, hogy tartózkodjanak a koffeintől és az alkoholtól, és vezessenek alvási naplót.

A koffein kiszámítható felszívódásának biztosítása érdekében a kísérleti alanyok egy koffeint tartalmazó rágótablettát kaptak, míg a placebós csoportnak ízében és textúrájában ugyanolyan, de koffeinmentes tablettát kellett bevennie.

A kísérlet során a résztvevőknek háromóránként kellett vezetniük egy szimulátor segítségével, vidéki autópályán, ahol nem volt más autó az utakon, nem volt semmilyen akadály vagy kereszteződés. A vezetések közti időben pedig bármivel foglalkozhattak a vizsgálati alanyok, de nem alhattak. Amint az várható volt, 48 órás ébrenlét után kezdett csökkeni a vezetési teljesítmény. A placebo-csoport vezetői azonban sokkal korábban mutatták az álmosság jeleit vezetés közben, mint a koffeinfogyasztók. A "koffein csoportban" a sebességváltozás, a sávok elhagyása sokkal ritkábban fordult elő, mint a placebo csoportban. A placebósok 22 óra után mutatták a „zuhanás” jeleit, míg a koffeines csoportnál nem volt egyetlen hanyatlás sem, egészen a 40. óráig.

Hajnali vezetés és a koffein
A közúti balesetek statisztikáiból egyértelműen látszik, hogy mely napszakban vagyunk a legálmosabbak. A cirkadián ritmusunk szerint tipikusan hajnali 4 és 6 óra közöttre tehető az álmosság napi maximális értéke (a legtöbb fáradtság okozta baleset is ebben a napszakban történik). Emellett van egy kisebb holtpontunk, a koradélután. Szakértők azt javasolják a kiküszöbölésre, hogy indulás előtt fél órával igyunk egy kávét vagy teát, mert a koffein addigra fejti ki a hatását.

A kutatók természetesen felhívták a figyelmet arra, hogy álmosan vezetni kockázatos és kerülendő – még koffeinnel is. Persze vannak olyan esetek, amikor nincs más lehetőség, ilyenkor a koffein segíthet a biztonság megőrzésében. 

Ha tetszett a cikk és szeretnél hasonlóan érdekes témákról olvasni, kövess minket a Facebookon! 

Forrás: 
Caldwell, J. A. (2012). Crew schedules, sleep deprivation, and aviation performance. Current Directions in Psychological Science, 21(2), 85-89. doi: 10.1177/0963721411435842
Johnson, K., Aidman, E., Paech, G. M., Pajcin, M., Grant, C., LaValle, C., … & Banks, S. (2016).
Early morning repeat-dose caffeine mitigates driving performance impairments during 50 hours of sleep deprivation. Road & Transport Research: A Journal of Australian and New Zealand Research and Practice25(3). February 8, 2017

  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr413500535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.