Felnőttek farsangja: mit mesél rólam a jelmezem?
2018. február 12. írta: Frank Bozoki Eszter

Felnőttek farsangja: mit mesél rólam a jelmezem?


d27ea9c6d835f13b2eeb70582dff48eb.jpgAz ember lelkében sokféle erő uralkodik, és ezek a Freud által ösztönként titulált hajlamok rengeteg szabályozó erőnek kénytelenek fejet hajtani. Belső kontrollt gyakorol rajtunk Felettes-énünk, melyet jó részben szüleink ültetnek belénk, de hatnak ránk a szocializáció során elsajátított udvariassági és viselkedési szabályok, a társadalmi normák, és tágabb keretben a jog alkotta szabályok is. Jól látható, hogy életünk nagy hányadát keretek közé szorítva töltjük.

A farsang játékossága, a jelmez adta identitás ebből az agyonszabályozott világból enged kikacsintani, levegőt venni. És a jelmezbál nem csupán a gyerekek sajátja, hanem a felnőttek is előszeretettel bújnak különböző szerepekbe, nem véletlenül...

A farsang bizonyos értelemben fricska a társadalmi előírásoknak. Farsang idején megválaszthatjuk kinek a bőrét öltjük magunkra, és fittyet hányhatunk a jólneveltség szabályaira. Nincsenek kikötések, hogy mit viselhetünk, mennyi sminket kenhetünk magunkra, és meddig érjen a szoknyánk. Jelmez mögé bújva minden lehetséges, vagyis mindent lehet, amit egyébként nem. A farsang egy sajátos paradoxon: a szabályok megszegésének társadalmilag szervezett formája.

Jelmezünk szabadsággal is megajándékoz, amely ideig-óráig feloldoz a ránk aggatott tulajdonságok és szerepek súlya alól. Az egyébként szolid, minden helyzetben viselkedő nő néhány órára ledér ápolónővé, a félénk férfi pedig szuperhőssé válhat, a társadalom rosszallása nélkül.

Az, hogy milyen jelmezt választunk bizonyos szinten ennek a szabadságvágynak a megnyilvánulása. Nyilvánvalóan senki sem bújna olyan jelmezbe, amelyhez egyáltalán nem tud kapcsolódni. Jelmezünkkel kihangosíthatjuk személyiségünk olyan részét, amelyről – tudatosan vagy tudattalanul- úgy érezzük, méltatlanul kevés szerephez jut mindennapi életünkben, de kifejezhetjük morális értékeinket vagy szimpátiánkat is egy-egy híresség vagy politikus bőrébe bújva. Sokan úgy gondolják, hogy a jelmez ilyen értelemben bepillantást enged a személyiség egyébként nem nyilvános, belső rétegeibe, vágyaiba és preferenciáiba.  Sok száz azonosulási lehetőség (jelmez) közül pont azt az egyet választjuk ki, hogy megmutassuk a külvilágnak.

A jelmeznek tehát üzenete van, amely a külvilággal találkozva nyeri el értelmét. És ez az üzenet kapcsolódik az adott társadalom normáihoz és aktuálisan fontos kérdéseihez. 

Lássunk néhány tipikus jelmezt és lehetséges értelmezést:

36bce76ab592b403562d8086d1a6270b.jpg

Szexi és szabados
John Suler amerikai pszichológus szerint a szexi szerepben egyértelműen megmutatkozik a kettősség, amely mindannyiunkat jellemez. A mindennapi és farsangi szerepek jól szimbolizálják a tisztaság és szentség versus szexuális vágyak és szabadosság kitörése közötti dilemmát. Van egy oldalunk, amelyet a mindennapok során viselünk, és persze ott zizeg a háttérben az akár még saját magunk számára is rejtett énünk. A szexualitást kifejező jelmezek, mint a csábító nővér, a prostituált, vagy az apró fűzőt viselő ördög mind-mind lehetnek a szenvedélyes szexualitás ilyen módon utat törő formái, de persze lehetnek az egészséges és szabad szexualitás egyszerű lenyomatai is.

Politikusok és popsztárok
A hírességek tipikusan szezonális "termékek", amelyek lenyomatai a társadalom aktuális trendjeinek, preferenciáinak, vagy ellenérzéseinek. Ezeknek a jelmezeknek meglehetősen direkt a jelentésük: szeretem, egyetértek vele, elutasítom, gyűlölöm! Sokszor az azonosulás oka egy feltételezett személyiségjegy vagy érték, amelyet a jelmez viselője magáénak érez vagy szeretne érezni: például míg egy  Diana hercegnő jelmez nagylelkűséget és jóságot, addig egy Michael Jordan jelmez erőt és sikert tükröz.

8dc02f031dcaf02c6fea2367aed4a8ab.jpg

Szellemek és vámpírok
Az emberekben van egy alapvető vonzalom az ijesztő, a groteszk iránt, és ezt szimbolizálják a csontváz, vámpír, zombi vagy egyéb hasonló tartalmú jelmezek. A halál, mely e jelmezek mindegyikéhez kapcsolódik, természetes módon  minden ember érdeklődésének részét képezi: retteg is tőle, miközben sajátos vonzalommal igyekszik is közelebb kerülni, megszelídíteni azt. Ennek egyfajta megnyilvánulása jelenhet meg e rémisztő jelmezek viselésében.

Állatok
Az állatokhoz kapcsolódó jelmezek viselete egyértelműen a hozzájuk társított vonásokat tükrözik. A cirmos cica, aki simulékony és érzéki, a gyors gepárd vagy a bátor oroszlán, mind lehetőséget adnak arra, hogy egy vágyott jellemzőt állati szerepen keresztül éljünk meg. Az állatok szimbolikus jelentése ugyanúgy részét képezte már a mitológiának, és része a modern kor meséinek is, és ezek a jelmezek jó eséllyel a személyiség egy valós szeletét ragadják meg.

Mesefigurák és bohócok
A mese, a vidámság, a bohóckodás adta súlytalanság egyértelműen a gyerekkorhoz, a gondtalan fiatalsághoz kötődik. Ezek a jelmezek lehetővé teszik, hogy ideig-óráig félretegyük komoly szerepeinket, kötelezettségeinket, és átengedjük magunkat a játékos gondtalanságnak. Ki ne vágyna olykor arra, hogy kilépjen a felnőtt világ béklyóiból és magát a bolondozásnak adja át?! Érdekes ugyanakkor, hogy a bohóc jelmez a külső megfigyelő számára sokszor ijesztő, misztikus és gonosznak hat.

Ördögi jelmezek
Suler szerint az ördögi jelmezek direkt lehetőséget adnak viselőjüknek, hogy sötét oldalukat bűntudat nélkül mutathassák meg. Vagyis a jelmez pontosan az, aminek látszik, miközben jelmez volta miatt senki sem veszi komolyan, ezáltal feloldozva viselője lelkiismeretét.

802635-capn-mericuh.jpg


Szuperhősök

Az őserőt reprezentáló jelmezek ugyanúgy kettős tartalmúak, mint a szexualitáshoz kötődőek. Kifejezhetik a mindenhatóság, hatalmasság iránti egészséges vágyat, de jelzői lehetnek a világban megélt félelemnek és bizonytalanságnak is. Csakúgy, mint a nőiséget szélsőségesen reprezentáló jelmezek, a férfiasságot, macsóságot szimbolizáló viseletek is mindig vonzóak voltak farsang idején.

Amikor jelmezünket magunkra öltve beleengedjük magunkat új identitásunk világába, akár személyiségünktől egészen idegen érzéseket is megélhetünk. Lehet ez kényelmes, izgalmas, vagy akár vágykeltő is olyan értelemben, hogy szeretnénk lecsípni jelmezünk egy szeletét, és magunkkal vinni mindennapjainkba. A másik oldalon ugyanakkor hatást is keltünk. Vajon milyen üzenetet közvetít jelmezünk, és miért pont erre esett a választásunk? Érdekes kérdések, melyekre talán érdemes a gondtalan mulatozást követően némi időt szentelni. Jelmezünk talán többet árul el rólunk, mint tudatosan gondolnánk...

Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, csatlakozz hozzánk a 7köznapi pszichológia Facebook oldalán.  

 Forrás:

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr3513660122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.02.13. 09:13:30

Aki szuperhősnek öltözik, az konzumidióta és semmi fantáziája nincs.
A bohócjelmez a nekrofil, pedofil, szexuális ragadozó tipikus viselete. Lásd John Wayne Gacy-t. Mióta ő felöltötte a bohócjelmezt, már senkinek nem a viccelődés és a nevetés jut eszébe a bohócokról, hanem inkább a megerőszakolt, egy sekély sírba elkapart, oszladozó gyermektestek.

Szelid sunmalac 2018.02.13. 09:41:47

Ezert oltozok en mindig kaszabolos-mazochista-strici-biborosnak

Alick 2018.02.13. 10:04:48

A Kaszás se rossz jelmez... szembenézni a halandósággal.

OkoskaTo:rp 2018.02.13. 10:24:29

Vegyük észre, hogy egy amerikai cikk buta lefordítása (ami ráadásul Halloweenről, tehát kifejezetten a halottakhoz-ijesztegetéshez kapcsolódó [különösen a Mexikóhoz közeli déli államokban] ünnepről szól) nem igazán releváns errefelé.
Azt is fel kellene fogni, hogy odaát a szuperhősök a helyi folklór részei (ha már a saját helyi népművészetüket kiirtották).

commentes nikk 2018.02.13. 10:35:57

A poszt sokadosztályú dilettáns fotelpszichologizálás, ráadásul rossz alapon, egy amerikai cikk fordítására építve. Nálunk a beöltözősdinek kb semmilyen kultúrája nincs (de olyan biztos nincs, mint az USA-ban). Nálunk kb annak öltözünk, amit egyszerű kivitelezni, vagy ami van a kölcsönzőben. Vagy kaminosnak/kurvának, mert kb ez a farsangi szezon gerince itthon jelmez ügyben.

commentes nikk 2018.02.13. 10:38:39

@karandash: azért nem kicsit erős túlzás, hogy a bohócról mindenkinek Gacy jut eszébe, 100 emberből jó, ha 5 hallott róla, és 2 talán tudja, hogy köthető hozzá a bohócjelmez. A bohócról ellenben 100-ból kb 95-nek a szaros McDonaldsos figura ugrik be :)

Terézágyú 2018.02.13. 11:18:26

@commentes nikk:
"Nálunk a beöltözősdinek kb semmilyen kultúrája nincs (de olyan biztos nincs, mint az USA-ban)"

vagy éppen mint a németeknél... ott farsangkor végeérhetetlen sorokban vonulnak fel a jelmezesek, a helyi politikusok, polgármesterek is minimum valami díszes udvaribolond-satyakban vannak stb.

Szelid sunmalac 2018.02.13. 12:50:10

@Terézágyú: Nem farsang, karneval. Jelemz nelkul ki se tedd a labad. November 11.-en 11.11-tol indul a szezon es onnantol kb. e het vegeig tart, de az utolso ket heten van szinte az osszes felvonulas. Csak nalunk 102 kulonbozo. Aztan egy hetig fetreng mindenki otthon betegen, meg jarkal nogyogyaszhoz elvetetni a gyereket.

lüke 2018.02.13. 17:40:36

A farsang MO- n nem ugyanazt jelenti,mint pl a Rajna vidékén, vagy Bécsben
( ld báli szezon pl, akadémikus, jogász, orvos bál, na meg Operabál)
Napjainkban a celeb világ rongyrázassal próbálja felmelegíteni

de.m.wikipedia.org/wiki/Karneval,_Fastnacht_und_Fasching
en.m.wikipedia.org/wiki/Carnival

lüke 2018.02.13. 17:41:40

@lüke: s ma vége is( 11.11- hamvazó szerda már a böjté)