Pszichopata vagy szociopata? Közös bennük, hogy mindkettő veszélyes lehet.
2018. október 24. írta: M.S.Annamária

Pszichopata vagy szociopata? Közös bennük, hogy mindkettő veszélyes lehet.

Képtalálat a következőre: „psychopath”

Charles Manson, Ted Bundy, Adolf Hitler, Sztálin, de említhetnénk a magyar származású martfűi rémet is, akik borzalmas tetteikkel méltán vésték be nevüket a köztudatba. De élnek köztünk politikusok, nagy cégvezetők, csalók, akik szintén megkaphatnák a szociopata vagy pszichopata jelzőt annak ellenére, hogy tetteik kevesebb hírverést kapnak, esetleg titokban vagy jól álcázva maradnak. Mi különbözteti meg őket egy normális embertől?

Ha megnézzük a pszichológusok által nagyra becsült DSM-V-t, ami a mentális problémák diagnosztikai és statisztikai kézikönyve, jól látható, hogy számos közös tulajdonság fedezhető fel a pszichopaták és szociopaták tulajdonságai között. Nem csoda hát, ha a hétköznapi szóhasználatban gyakran keveredik a két megnevezés, ha egy olyan személyről beszélünk, akinek világlátása kórosan antiszociális jelleget ölt. Jelen cikkben igyekszem feltárni a szociopátia és pszichopátia között húzódó nem éppen éles, de jelentős vonalat.

Fontos megjegyezni, hogy se a pszichopátia, se a szociopátia nem betegség. Mindkettő az antiszociális személyiségzavar egy-egy altípusa, és habár mentális rendellenesség váltja ki az abnormális viselkedésformát, pszichiátriai értelemben nem beszélhetünk mentális betegségről.

Miért keverjük őket?

Képtalálat a következőre: „psychopath”A legföbb indok, ami miatt a két személyiségzavar keveredik, az a fent már említett antiszociális viselkedés. Hogy miben nyilvánul meg mindez? Mind a pszichopaták, mind a szociopaták úgy vélik, hogy rájuk nem érvényesek a szabályok, így se a törvényileg alkotott, se a társadalmi normák által keretezett elvárások nem hatják meg őket. Mintha csak kívülállók lennének, akiknek mindent szabad, ugyanis egocentrikus világképükben gondolkodásuk szélsőségesen énközpontú. Mások jogait nem tisztelik, s emiatt képesek átgázolni mindenkin, aki az útjukban áll. A szocio- és pszichopaták egyaránt képtelenek bűntudatot, morális értelemben megbánást érzeni. Képesek bánni egy tettüket, amit esetleg elrontottak, de nem tudják átérezni azt, hogy saját tettük másnak komoly kárt okozott. Mindezek után talán nem is meglepő, ha a két személyiségzavar valamelyikével élő személyek a legtöbbször halmozzák az agresszív, erőszakos, másokat elnyomó cselekedeteket, szabálysértéseket. Ha át akarnánk érezni, mit lát a világból egy antiszociális személyiségzavaros ember, leginkább ki kellene vonnunk a világból a minket körüljáró érzelmi színezetet. Ők nem képesek más javát látni, csupán a sajátjukat, épp aktuális indulataikat vagy szándékukat.

Ugyanakkor a látszat ellenére valami különbségnek csak kell lennie pszichopátia és szociopátia között, ha olyan alapvető tényeket ismerünk, mint például, hogy a pszichopátia ritkábban előforduló zavar, mint a szociopátia, mégis előbbit a leginkább veszélyesnek tartják. Az összes ismert sorozatgyilkos legalább 50%-át pszichopatának tartják.

A betegség kialakulásának háttere

A pszichopata és szociopata személyiségzavar kialakulásának okát elkülönítik egymástól. Míg a pszichopátia a természet eredménye, ugyanis genetikai hátteret tulajdonítanak neki, addig a szociopátia leginkább a környezet korai elhanyagolásának következménye. A pszichopata agya eltér a normálistól, ugyanis fejletlenséget mutat azokban az agyi struktúrákban, amelyek az indulatvezérlésért, indulatkontrollért és érzelemszabályozásért felelősek. A szociopata személy agyi felépítése ugyanakkor pontosan megegyezik egy egészséges személyével, de a gyermekkorban megélt fizikai és/vagy érzelmi bántalmazások, traumák személyiségzavar kialakulását eredményezték. Emiatt az eredetbeli különbség miatt azonban elmondható, hogy míg a szociopaták képesek egy-egy személy/élőlény iránt olykor empátiát érezni, addig a pszichopaták erre teljességgel képtelenek.

A pszichopaták fMRI felvétele során látható, hogy a prefrontális kérgük (döntéshozatal, szociális viselkedés, érzelmek kifejezése ) és amygdalájuk (érzelmi tevékenység) alig mutat aktivitást összevetve egy egészséges személy agyáról készült felvétellel.

A szociopaták feszültebbek, de képesek kapcsolódni másokhoz

A szociopaták nagyon gyakran izgatottak, feszültek és másokkal ingerültek. Hangulatuk szélsőségesen változékony, és hajlamosak az érzelmi kitörésre is. Ők azok az emberek, akik dühükben fékezhetetlenül viselkednek, mintha nem éreznék a határaikat. Bár kapcsolataik nagyon változékonyak, mégis képesek lehetnek kapcsolódni más személyekhez, ugyanakkor kapcsolataik legtöbbször viharosak. A szociopata személyek általában a társadalom peremén élő, képzetlen emberek, akik nem találják és nem is akarják megtalálni helyüket a közösségben. Nem tartózkodnak sokáig egy helyen, és mind munkahelyükön, mind bármilyen emberi közösségben csak ideiglenesen bírnak megmaradni.

A szociopaták azok, akik azonnal kitűnhetnek a tömegből egy szakember számára, mivel viselkedésük furcsa, sokszor megosztó, gyakran durva és másokat nyíltan ignoráló. Az általuk elkövetett bűncselekmények többnyire hirtelen felindulásból történnek, beleértve a gyilkosságokat is. Épp emiatt a szociopatákat többnyire hamarabb és kevesebb erőfeszítés árán leplezi le a környezet vagy a rendőrség, mint a pszichopatákat.

A pszichopaták higgadtak, mégsincs egy érzelmi kapcsolatuk sem

Képtalálat a következőre: „psychopath”A szociopatákkal ellentétben a pszichopaták képtelenek másokhoz kötődni, empatikus képességük hiányzik. Nem hiába nevezik őket nagyon gyakran emberi ragadozónak, ugyanis cselekedeteiket csakis saját érdekeik határozzák meg, és egy pillanatra sem érzik át a másoknak okozott fájdalmat, károkat. Talán durvának tűnhet a megfogalmazás, de sajnos találó, hogy ők azok, aki más emberekben, állatokban csupán saját maguk szórakoztatásának tárgyát látják. És ami leginkább veszélyessé teszi őket az az, hogy nagyon sokszor elragadó, elbűvölő és szimpatikus emberek benyomását keltik, s ezáltal képesek elnyerni azok bizalmát, akikre szükségük van.

Miért olyan jók a manipulációban, mikor képtelenek átérezni mások érzéseit?
A pszichopaták abban jók, hogy ha nem is érzik, de megtanulják értelmezni a többi ember reakcióját, így a gyanútlan ember számára az átlagnál figyelmesebbnek is tűnhetnek. Emellett a pszichopaták többnyire jól képzett, jó pozíciójú személyek, akiknek állandó helyük van a társadalomban és a munkahelyükön is. Stabil családi háttérrel rendelkezve sokszor még a legközelebb állók sem sejtik, hogy kivel élnek, és teljesen őszintén nyilatkoznak meglepettségükről, mikor kiderül szerettükről, hogy például biztosítási csalással több tíz családot tett szándékosan tönkre.

A pszichopata – a szociopatával ellentétben – minden tettét tudatosan és jól kitervelve viszi végbe. Gondosan megterveznek minden részletet, és legtöbbször nagyon körültekintően bevédik magukat, hogy elkerüljék a lebukást. Szintén ellentétben a szociopatákkal, ők aprólékosak, hűvösek és teljesen nyugodtak, amikor egy bűncselekményre készülnek. Emiatt sajnos nagyon nehéz megelőzni egy olyan esetleges tragédiát, amit egy pszichopata tervelt ki. Ahogy fent már említettem, az abnormális agyműködés következményeként egy pszichopata tenyere nem izzad, szíve nem ver gyorsabban egy esetleges bűncselekmény előtt és közben, mivel érzelmileg rideg marad mindvégig.

Az egyetlen eszközünk, ha magunkat vagy környezetünket óvni szeretnénk egy antiszociális szamélyiségzavarral élő embertől, ha nyitottak maradunk a külvilág felé, és naivitásunkat félretéve figyeljük környezetünket. Ne csak nézzünk, lássunk is. És persze sohasem árt minél több ismeretet szerzni a minket körülvevő világról.

Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, csatlakozz hozzánk a 7köznapi pszichológia Facebook oldalán.    

Forrás:

  • DSM-V
  • Joe Navarro - Veszélyes személyiségek

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr7814319993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tremoló 2018.10.26. 03:24:31

Szerintem a pszichopatak rohadtul betegek, hiszen az MR elterest mutat az agyi aktivitasukban! Ezek a betegagyuak irgalmatlan sok kart okoznak emberi es gazdasagi ertelemben veve is. Ha ennyire egyszeru szurni oket, akkir miert nem lehet oket ez alapjan eltiltani vezetoi poziktol? Nekem is okozott mar komoly szakmai, anyagi, erkolcsi, lelki kart egy pszichopata vezeto. Hogy rohadjon meg. Miert lehet egy ilyen betegagyu ember vezeto?

tamask 2018.10.26. 04:43:00

Az egyik ismerősöm, akit a legjobb barátomnak tartottam, szociopata. Ő megbánt bizonyos aljas cselekedeteket, de sose azért, mert átérezte, hogy az rossz volt, másnak fájdalmat okozott, hanem csak mert lebukott és végülis ezt bánta.

Dzseem 2018.10.26. 05:10:26

Nekem sajnos személyes tapasztalatom, hogy nem feltétlen kötődik bűncselekmény szociopata vagy pszichopata emberhez. Folyamatos manipuláció .. egy terv előkészítése, akár évekig. Valami, amit ő pontosan tud, hogy meg fogja lépni. Ez lehet megcsalás vagy anyagi indok. A lényeg a “játszma” amit ő belülről él meg. Feléd meg egy csodás ember képét mutatja. Aztán egyszercsak bammm .. ott állsz becsapva vagy leértékelve, mint a lejárt befőtt. Egészen biztosan sokféle változata létezik ezeknek az embereknek. És hat igen a legjobb táptalaj számukra a munkahelyi ranglétra. Az aztán az igazi játékterület óriási sérülések okozásával. Párkapcsolatban méginkább tönkretesz. Messze ... nagyon nagyon messze el kell az ilyen embereket kerülni és nem belemenni a játszmáiba. Bármennyire csábító tud lenni.

eyr750 2018.10.26. 05:43:01

@Dzseem: Egyetértek. A munkahelyi ranglétra mellett családi bántalmazóként is rombol a "mi pszichopatánk" (keserű mosoly). Elvágott családi, baráti szálak és még nem tudjuk mi a fő terve. Vagy nincs is "fő" terv, csak a folyamatos játszma okozza beteg örömét...?

Zabalint 2018.10.26. 06:06:15

@tremoló:
Szerintem a kiinduló problémát kellene megszűntetni. Azért lesz a pszichopatákból vezető mert az emberek felszínesen ítélik meg egymást, így a pszichopatát is, ígs lesz a pszichopatának jó megítélése, míg egs jólelkű, de rosszabbul kommunikáló embernek rossz.

stinkydiver 2018.10.26. 06:15:10

@tremoló: Ismerek valakit, akit a cikk alapján pszichopatának gondolnék, de ő maga mondta magáról, hogy az apja rugdosta a fejét gyerekkorában. Az apja akkor szociopata lehet, ő maga viszont halmozottan sérült, talán nem is felelős a tetteiért.

invalid user name 2018.10.26. 06:49:23

hát szerintem azért keveredik, mert már a DSM4-ben sem volt külön

veresspal 2018.10.26. 07:08:33

Szerintem nincsen igazad. Orbán sokkal inkább pszichopata, mint szociopata.

sure_shot 2018.10.26. 07:34:36

Az egyik exem szociopata, a fékezhetetlen dühkitörésekből kaptam izelítőt rendesen. Nem is gondolná az ember, egy törékenynek tűnő nő mire képes, sokszor úgy tudtam csak leállítani, hogy komolyan aggódtam a testi épségéért:)

erkölcsi hulla 2018.10.26. 09:47:15

Mekkora egy faszság.

Ennyi bőrt lehúzni a pszichopatákról.

A társadalom egy igen nagy része, valami 1% tartozik bele, ezen belül is vannak fokozatok. Általában nem is tudnak róla, hogy ők "mások".
Ez egy génmutáció.

És csak elenyésző részük lesz gyilkos, stb.
A legtöbbről úgy beszélnek, hogy kiváló orvos, zseniális ügyvéd, rettenthetetlen tűzoltó, stb.
Mivel nem éreznek semmiféle empátiát, könnybben hoznak döntéseket.
Magasabb az IQjuk.
Nincs félelemérzetük.
Az evolúció következő foka. hosszú távon ők fognak fennmaradni. Kár hogy nem születtem pszichopatának.

Szerintem ez az evolúció, egy fejlettebb emberi variáns. És mivel az erősebb marad életben, ők fognak.

Az ilyen bulvárszar blogok miatt lesz mindegyikbő hannibal.

tamask 2018.10.26. 09:55:25

@Zabalint: a szociopata ismerősöm sikeres lett egy olyan területen, ahol az személyes kapcsolat, a helyezkedés, kölcsönös szívességek, ajánlások sokat számítanak. Egyszerűen felfelé nyalt, lefelé taposott profi szinten és átgázolt mindenkin, az embereket sakkfigurákként mozgatta maga körül. Nagy duma, nagy gesztusok, végül hátbaszúrás.
Még a gyászát is arra használta fel, hogy másoktól valamit kicsikarjon. Talán nem meglepő, hogy határontúli magyar volt, saját bevallása szerint is mély nyomot hagyott benne a kisebbségi komplexusa, hogy nem tudott a saját hazájában senki lenni, ezért Magyarországra költözött, ahol szembesült azzal, hogy a határontúliságból elég jól meg lehet élni, szimpátiát lehet kicsikarni vele bizonyos körökben.

Természettudományos, mérnöki területen viszont nem sok szociopatával találkoztam.

tamask 2018.10.26. 10:02:09

@erkölcsi hulla: volt pszichopata/szociopata ismerősöm, akit a barátomnak tartottam, tényleg roppant sikeres lett, de nem a tudása révén, hanem a manipuláció miatt, amit már egyetemen tökélyre vitt. Rá semmilyen szabályok nem vonatkoztak, határontúliként mindenkinél pengette az érzelmi húrokat, hogy sajnálják, valójában a tudása közepes volt, de szemrebbenés nélkül csalt szóbeli vizsgán is.

Azt nem gondolom, hogy csak a szociopaták fognak fennmaradni, inkább az lesz, hogy belőlük lesznek a vezetők. A kapitalizmus rendszere eleve a szociopatát, pszichopatát jutalmazza. Most nekik áll a világ

szoszo9inda 2018.10.26. 10:05:45

Olvasva itt a hozzaszolasokat sokan csodalkoznak azon, hogy egy munkahelyi vezeto miert pszicho vagy szociopata. Nyilvan nem termeszetszeru, es nem minden vezetore vonatkozik amit irok. De van jopar magas vezeto pozicioju embert ismerek. Volt idom maganeletukon keresztul megismerni oket.. Es ugy hogy sosem voltak a fonokeim. Altalaban ilyen poziciok kozelebe normalis ertekrennlddel birok nem is igazan kerulnek. Hiszen akkora nagy a taposas ott, hogy ezek azonnal elvereznek. A csucsvezetoi posztot pedig a legmanipulativanbb, a masok eltaposasara kepes ember kerul szinte csak. Mert ha O nem ilyen, akkor Ot tapossak el. Nekik semmilyen aldozat nem draga. Fenyegetes, hazugsag, kirugatas, semmi. Olyanok mint a tank... mindenen attornek, eltaposnak. Es a legdurvabb hogy ezt magasztos cselekedetnek elik meg. Minden rossz ellenerzes nelkul. Meg buszkek is ra. Es miert maradhatnak ilyen poszton? Pont ezert mert manipulativak. Akik harcolhatnanak vele azt eltapossak. Ha van felettuk vezeto, afele mas arcot mutatnak.

A fentiek a politikusok nagyreszre is igaz termeszetesen... partallastol fuggetlenul mielott valaki beleallna ebbe a mondatba.

erkölcsi hulla 2018.10.26. 10:07:23

@tamask: Hát igen, lehet nem csak belőlük lesznek vezetők, hanem már rég ők a vezetők.
Mivel nincs semmilyen lelkiismeretük, nem hinném hogy felfogják, hogy a manipulálás erkölcsileg nem elfogadható a többség számára.

"Rá semmilyen szabályok nem vonatkoztak, határontúliként mindenkinél pengette az érzelmi húrokat, hogy sajnálják, valójában a tudása közepes volt, de szemrebbenés nélkül csalt szóbeli vizsgán is"

ettől még nem biztos hogy pszichopata, lehet hogy simán egy egyén a sok közül, aki a többi ember lelkiismeretét, kisebbségérzetét kihasználva jut előre.
Úgy mint a femnácik, zsidók, romák, négerek. A képzelt, generációk óta nem létező fehér elnyomást bűntudatot hangoztatva tesznek szert plusz jogokra, előnyökre mindenki mással szemben.

szoszo9inda 2018.10.26. 10:10:34

@maxval balcán bircaman:
Igen... ha nem fonokod, vagy rokonod. Vagyis inkabb ha semmilyen kalcsolatod nincs vele..

Nem lenne baj veluk? Ember.... hat el sem tudod kepzelni, mennyi kinszenvedest bantast tudnak okozni azoknak akik fuggnek tole... vagy mondjuk azoknak a szertteiknek akiket kihasznal..

Kivanom neked, soha ne tudd meg. Persze ha veletlenul szociopata lennel, neked ugysem arthatnanak...

erkölcsi hulla 2018.10.26. 10:10:45

@szoszo9inda: Ez lehet hogy így van, azonban nem a lelkiismeretes nyávogó többség vitte előre sosem az emberiséget, ezt is lásd be. A viking hódítók, az angol gyarmatosítók, Dzsingisz Kán, Nagy Sándor, stb.
Ezek közül egy sem hinném hogy túlzott lelkiismerete lett volna, minden teketória nélkül gyilkoltak, érvényesítették az akaratukat.

szoszo9inda 2018.10.26. 10:26:15

@erkölcsi hulla: Ertem en hogy trollkodsz.
De az emberi tarsadalom azert tudott a fold legsikeresebb faja lenni, mert a kozos cel ersekeben szocialis kapcsolatokat tudott kialakitani. Az erzelmek (pl szeretet, buntudat, bizalom, stb) a kapcsolatok normalizalast es szabalyozasat (is) vegzik. Pl normalis esetben nem olunk embert, nem hasznaljuk ki szeretteink bizalmat. Mert csereben is viszont ezt varjuk el. Ha megis valami "rosszat" kovetunk el, akkor buntudatunk lesz.
Es igy valamelyest a kolcsonosen biztositott tarsadalmi normak mezsgyejen halad a legtobb ember.
Most abba ne menjunk bele, hogy az irany miert megis manapsag amit irsz. A hivatalos statisztikat nem ismerem, de az 1% nagyon keves. Az max az ismert orvosi esetek szama lehet. En allitom, hogy a "kismerteku" szocialis zavart is ide szamoljuk inkabb van az 10 ha nem 20%.

Azert remelem nem komolyan irtad amit irtal. Nem hiszem hogy egy szocialisan szeteso tarsadalomban akarsz elni... Ahol a tarsas magany lesz az uj eletforma. Bizalom es szeretet nelkul. Bar sajnos az irany ez.

Amugy nehogy azt hidd a szocio zavaros nem serulekeny... De az. Igaz nehezebben. Ot a masok eltiprasa nem zavarja. A sajatja nagyon is. Amugy nincsenek igaz baratai, szerettei. Csak hasznalja oket amig az kell. De oreg korukra rajonnek hogy valami nincs rendben mert egyedul maradnak. Gyakran akkor dobbennek ra hogy lehet Ok a hibasak... de elszaladt az eletuk. Neked ugye nem ez hianyzik?

szoszo9inda 2018.10.26. 10:37:03

@erkölcsi hulla:
Kieg:
Ha szerinted nagyobb ertek az eletben hogy sikeres cegvezeto leszel, sok csillogo auto, sok penz, sok no, barkit eltaposhatsz, hogy mindenki irigykedik rad. Ellenben azzal hogy igaz barataid vannak, erdekmentes emberi kapcsolataod, szereto csalad, harmonikus elet, stb... Akkor az meg ertekrendi problema. Bar sajnos ez is a mai irany... ha igy nezzuk.

Azzal egyetertek, a nagy hoditoknal estlegesen szuksegszeru amit irtal. Meg lehet a tarsadalomnak is jot tettek vele, bar sokaknak szenvedest is okoztak.
De en nem roluk, hanem a nevenincs emberekrol beszelek. Akik onos, kispalyas celjaik erdekeben tesznek tonkre masokat.

erkölcsi hulla 2018.10.26. 11:09:26

@szoszo9inda:" azert tudott a fold legsikeresebb faja lenni, mert a kozos cel ersekeben szocialis kapcsolatokat tudott kialakitani."

A közös cél érdekében mindig egy szűk elit uralkodott, és döntötte el, az irányvonalat. Ahogy most is, mindenhol. El is érkeztünk s pszichopatákhoz. Question?

"hivatalos statisztikat nem ismerem, de az 1% nagyon keves"

Mennyi az elit százaléka a világon?Felső 1% ? Én sem ismerem, olvastam egy könyvet régebben:
"Kevin Dutton: Sikeres ​és bölcs pszichopaták"
Ajánlom.

"n allitom, hogy a "kismerteku" szocialis zavart is ide szamoljuk inkabb van az 10 ha nem 20%. "
- a szociális zavar, és a pszicohopaták két külön dolog, egyik rendellenesség, másik született állapot.

"Azert remelem nem komolyan irtad amit irtal. Nem hiszem hogy egy szocialisan szeteso tarsadalomban akarsz elni... Ahol a tarsas magany lesz az uj eletforma. "

Komolyan írtam. Nem, nem egy szociálisan széteső társadalomról írtam, hanem a pszichopaták szerepéről, azaz hogy megbecsült tagjai a társadalomnak, és nem kellene ennyire démonizáli ezt a dolgot, mivel bárki lehet ilyen, és nem is biztos hogy tud róla. Semmilyen összefüggés nincs sztem a pszichopaták és a szociális társadalom között, egyik nem befojásolja a másikat.

"Azzal egyetertek, a nagy hoditoknal estlegesen szuksegszeru amit irtal. "

Köszi. Akkor miért kell letrollozni?

"De en nem roluk, hanem a nevenincs emberekrol beszelek. Akik onos, kispalyas celjaik erdekeben tesznek tonkre masokat. "

Társadalmi szinten ezek csepp a tengerben, én nem erről beszéltem.

erkölcsi hulla 2018.10.26. 11:14:13

@szoszo9inda: "Ha szerinted nagyobb ertek az eletben hogy sikeres cegvezeto leszel, sok csillogo auto, sok penz, sok no, barkit eltaposhatsz, hogy mindenki irigykedik rad. Ellenben azzal hogy igaz barataid vannak, erdekmentes emberi kapcsolataod, szereto csalad, harmonikus elet, stb... Akkor az meg ertekrendi problema. Bar sajnos ez is a mai irany... ha igy nezzuk."

Ez teljesen szubjektív, mindenkinek mások az értékei. Egy empatikus, 200%-ban szocializált embernek is lehetnek ilyen vágyai, és lehet ugyanúgy el tudja érni őket, manipuláció, zsarolás, fenyegetés nélkül, úgy hogy mindenki szereti a környezetében.

Nem minden fehér és fekete.

erkölcsi hulla 2018.10.26. 11:20:45

@szoszo9inda: A szociális társadalomról meg annyit, hogy itt, most, mo.-on, a kórházba lassan már csak meghalni mennek, az egész világon a top áfát fizetjük, és az összes családi támogatás szart sem ér mert máshogy behajtják a különbözetet. Sorolhatom még, csak szemléltetni szeretném, hogy jobb lenne egy 0, vagy minimáli szociális állam, és több szabadság.
Teszem azt 5% áfa, és fizetős egészségügy, ami ér is valamit, fizetős oktatás, ami minőségi(mondjuk most is fizetős), és nulla segély, szigorúan ellenőrizve az a minimum amit a fogyatékosok és rokkantak kapnak.

A mai szociális állam a lopás, lenyúlás, a társadalom többségének átbaszása.
Egy szűk elité az összes pénz, amit ellopnak. Újra itt vagyunk a pszichopatáknál.

Szóval köpök a szociális államra, átbaszás az egész, kiszipolyozzák az embereket, az állami gondoskodás zászlaja alatt, aztán elköltik a luxusapartmanjaikra.

ooktáviánusz 2018.10.26. 11:26:49

pszichopata = szociopata! A 80 évekig a Szociopata volt az elterjedt elnevezés utána visszaálltak az eredeti pszichopata kifejezéshez. Pár őskorban ragadt pszichiáter szereti ezt hangsúlyozni h van különbség, de NINCS. A pszichopátiás személyiségzavarnak fokozatai vannak nem elnevezési különbözetei. 30pontos teszt van erre.

eastwood 2018.10.26. 11:35:47

@szoszo9inda: Valószínűleg a pszichopaták nagyban hozzájárultak történelmünk alakításához, már csak azért is, mert nagyobb arányban vannak vezető pozícióban. De lehet, hogy sokkal fejlettebbek lenne a társadalmunk jelenleg, ha nem ők alakították volna a sorsunkat. Nem tudom elfogadni, hogy bármilyen háború is előbbre vinne minket. Sokkal fontosabb a másik fél szándékainak megértése, a párbeszéd és a közös nevező kialakítása. A fentiek alapján pedig erre ők képtelenek, mivel magasról tesznek a másik félre.

erkölcsi hulla 2018.10.26. 11:47:36

@eastwood: Szerintem, ha a legjobb megoldás a másik fél érdekeinek kedvezni, akkor egy pszichopata is azt választaná, mivel nem hülye, csak a leggyorsabb, leghatékonyabb eredményt akarja elérni. úgy látszik ez általában nem a másik fél felé tanúsított empátia alapján történik.

GyMasa 2018.10.26. 11:52:44

@tamask:
"Természettudományos, mérnöki területen viszont nem sok szociopatával találkoztam."
Igen, mert azt a reszleget az Aspergeresek uraljak :-)

eastwood 2018.10.26. 11:55:44

@erkölcsi hulla: Mi a legjobb megoldás? Az, ami nekem jó, vagy az, ami mindenkinek jó? A pszichopatának az a jó megoldás, ami neki jó. A másik érdekeinek nem kedvezni kell, hanem azt is figyelembe kell venni a döntés során. Ehhez pedig kell az empátia.

erkölcsi hulla 2018.10.26. 12:02:56

@eastwood: Az a jó a pszichopatának, ami a leghamarabb eredményt hoz. Ha ezt úgy éri el, hogy kedvez másoknak is, akkor úgy fogja. Nem érted amit írtam, vagy mi?

"A másik érdekeinek nem kedvezni kell, hanem azt is figyelembe kell venni a döntés során. Ehhez pedig kell az empátia. "

Nem. Ehhez logika kell, és eldönteni, ignorálod e mások érdekeit, vagy úgy jársz jobban, kedvezel-e neki.

Még mindig retardáltnak nézed őket, pedig tudják, mi az az empátia, mi a definicója, sőt, ha akarják, alkalmazzák. Csak nem érzik át, ez mit jelent, mivel ki tudják zárni teljesen.

"Az emberek azt hiszik, hogy a pszichopaták kérges szívűek, és nem is ismerik a félelmet – mondja. – Pedig egyértelmű, hogy ennél több van bennük. Azt tapasztaltuk, hogy amikor figyelmüket az érzelmekre összpontosítják, akkor a pszichopatikus egyének normális érzelmi reakciót adnak. Ha viszont valami másra összepontosítanak, akkor teljesen érzéketlenné válnak az érzelmekkel szemben."

eastwood 2018.10.26. 12:18:36

@erkölcsi hulla: "Az a jó a pszichopatának, ami a leghamarabb eredményt hoz."
Nem tudok mást, csak magamat ismételni. Mi számít eredménynek és kinek az?

"Nem. Ehhez logika kell, és eldönteni, ignorálod e mások érdekeit, vagy úgy jársz jobban, kedvezel-e neki."
Pszichopata: Pista bácsi, és most levágom tőből a lábát.
Pista bácsi: De nem akarom!
Pszichopata: Na jó, akkor csak térdből, azt úgyis könnyebb szétválasztani.

Az empátiát tudják szimulálni, de nem okoz gondot úgy döntést hozni, hogy "teljesen érzéketlenné váljanak az érzelmekkel szemben."

Igazából ugyanarról beszélünk, csak te úgy gondolod, hogy ez nem baj, én meg úgy, hogy igen.

erkölcsi hulla 2018.10.26. 12:25:24

@eastwood: Lehetséges. Néha baj, néha áldás. Az biztos, hogy a mai társadalomban áldás. A legjobban az enyhe pszichopatikus vonásokat viselők járnak szerintem, arany középút.
Egy orvosnak sokkal jobb orvos, hogy nem érez semmi empátiát a betege iránt, csak a kőkemény logikát, ami ahhoz kell, hogy a beteg túlélje. Ha kell, habozás nélkül le fogja vágni azt a lábat. Nyugodtan fog aludni, azt biztos. Vagy egy katona, embereket gyilkol, ez a munkája. Egy empatikus egyén éveken belül beleőrülne. Sorolhatnám, sok van, és mind a társadalom javára is lehet.

Dzseem 2018.10.26. 12:28:11

@eyr750: Pontosan így van. Saját családon belül gyakorlatilag az összes köteléket/kapcsolatot elvágja. Ahogy érdeke kívánja abban a pillanatban, mintha misem történt volna újra nyitja. A szörnyű az benne, hogy amíg én benne voltam ebben hosszú hosszú évekig, én magam semmit sem láttam ebből. Rózsaszín ködben éltem amit nem magamnak hoztam létre, hanem évek alatt alakult ki körülöttem minden TÖKÉLETESRE. Ebben a helyzetben az ember ezt érzi. És még utána is, amikor földbe tapos sem hiszi el az ember és nem hittem el én sem, hogy egy szó nem volt igaz az egészből. Fura, de azt hiszem, ezt csak az érti meg, aki részese vagy méginkább szenvedő alanya egy ilyen embernek. Amikor jön a nagy betűs RÁDÖBBENÉS .. na akkor lesz kristály tiszta minden.

erkölcsi hulla 2018.10.26. 12:50:50

@registerz: Igen, tudjuk, közhely hogy a legjobban alkalmazkodó marad fenn, de ez már annyira közhely, hogy le se kell írni.

eastwood 2018.10.26. 12:50:57

@erkölcsi hulla: Ebben egyetértek veled. Az orvosokat, tűzoltókat elég nagy terhelés éri lelkileg. Valóban hasznos ilyenkor, ha valakiben valamennyire meg van ez a képesség. Nem fekete-fehér ez a téma sem.

szoszo9inda 2018.10.26. 21:31:10

@erkölcsi hulla:
Huha... en mikor szocialis kapcsolatokrol irtam... nem a szocialista politikai berendezkedesrol, vagy a szocialis halorol beszeltem. Valami fereertes tortent...