8 film a féltékenységről
2018. december 01. írta: M. Steinbach Annamária

8 film a féltékenységről

Képtalálat a következőre: „féltékenység”

 Uram, vigyázz, hogy féltékeny ne légy! A zöldszemű szörny csak kacag az étken, amelyből él…

/Shakespeare/

Ha olyan film- vagy könyvtémákban gondolkodunk, amelyek alapvető emberi érzelmeket mozgatnak meg, akkor biztosan felmerülne a szerelem, na meg a hozzá elemi szinten kötődő féltékenység. Akár azért, mert olyan fából faragtak minket, hogy a zöldszemű szörny képtelen hatni ránk, akár amiatt, mert gyakran találkoztunk már saját kapcsolatainkban a legyőzendő féltékenységgel, vagy éppen a féltékeny partnerrel, ez a téma valahogy mindenkit képes megérinteni. Ebben a cikkben olyan filmeket ajánlok, amelyek pszichológiailag nagyon jól foglalkoznak a féltékenység témakörével. Mivel a felsorolt filmek műfajilag változatosak, egyaránt ajánlom azoknak, akik könnyed szórakozást keresnek a hétre, és azoknak is, akik nem riadnak meg attól, ha nyers, emberi érzelmeket kell közelebb engedniük magukhoz sokszor megdöbbentő formában.

1. A hűtlen /Unfaithful/ (2002): 

Képtalálat a következőre: „a hűtlen”Edward (Richard Gere) és Connie Sumner (Diane Lane) tökéletesnek tűnő élete két, élesen különböző időszakra oszlik: az első, amikor a férj még el sem tudja képzelni, hogy megcsalják, majd a második, amikor fejbe csapja az igazság. A középkorú házaspár New York egyik előkelő negyedében él nyolcéves fiuk, egy kutya és egy házvezetőnő társaságában. Tökéletes, csillogó-villogó élet ide vagy oda, életük mégis kártyavárként omlik össze, mikor Edward számára bizonyossá válik, hogy felesége megcsalja, jó ideje átveri őt. Ekkor elkezd azon gondolkodni, mit veszíthet: a feleségét, a családját, esetleg az egész életét? A bizonyosságtól olyasmire ragadtatja magát, amit korábban soha el sem tudott volna képzelni magáról. 

2. Ő /El/ (1952)

Fekete-fehér filmdráma egy nő és egy féltékenységtől megszállt szörnnyé vált férfi házasságáról. Francisco egy gazdag, konvenciókhoz hűen élő ember, aki nem csak gazdag, de nagyon megnyerő is. Glóriával való házasságuk egy csábítással indul, mivel a nőt egy barátjától hódítja el. Érdekes módon a férj az idő múlásával mégsem képes saját feleségében megbízni. A film azt a beteges, birtokló féltékenységet mutatja be, amely a realitás elvesztésével jár. A paranoiás férfi viselkedése emiatt szélsőségesen elfajul, és Gloria elszigetelésétől, teljes elzárásától sem riad meg.

3. Egy őrült szerelem balladája /Balada triste de trompeta/ (2010)

Képtalálat a következőre: „egy őrült szerelem balladája”Ezt a filmet – címéhez híven - a 2010-es év legelborultabb mozijának is nevezték. Nem meglepő hát, ha már a műfaja is egészen kaotikus: háborús filmként indul, és személyes drámába, majd romantikus filmbe csap át, s végül a horror műfajában köt ki. Középpontjában a szomorú bohóc áll, aki a cirkuszban ismerkedik meg azzal a gyönyörű artistanővel, akibe rögtön beleszeret, ám a nő már a vidám bohóc párja, aki nem mellesleg betegesen féltékeny ember. A spanyol történelemmel vegyített történet súlypontja a férfi-női viszonyon. Megtekintése azonban erős idegzetűek számára javasolt, s mi sem bizonyítja ezt jobban annál, hogy ez a film elnyerte a velencei filmfesztivál díját, amely elnöke Quentin Tarantino volt.

4. Egy aktmodell halála / Star 80/ (1983)

Dorothy Stratten (Mariel Hemingway) bármit megtenne azért, hogy híressé váljon. Az igaz történet bemutatja egy törtető, de sérülékeny lány életének sodródását, ahogy egy szélhámos hálójába kerülve eléri álmát, ami a Playboy világba való bekerülés. Paul Snider (Eric Roberts), aki a lányt felfedezi, kedve szerint bánik Dorothyval, mégsem képes szabadulni féltékenységétől. Tragikus kapcsolatukban Paul megjeleníti az összes féltékeny férfi alteregóját, amitől tettei egyszerre átérezhetővé és érthetővé válnak.

5. A kommuna /Kollektivet / The Commune/ (2015)

Képtalálat a következőre: „a kommuna”A ’70-es évek Dániájában járunk. Erik (Ulrich Thomsen), az egyetemi tanár és felesége (Trine Dyrholm) barátaikkal egy kommunát hoznak létre a megörökölt családi házban. Döntésük teljesen ésszerűnek tűnik egészen addig, amíg belegondolunk, vajon miért van szüksége egy házaspárnak arra, hogy életébe másokat is bevonjon? A kommunában minden a lehető legnagyobb természetességgel zajlik, főleg a legkevésbé természetes dolgok. De hogy is mehetne máshogy az élet egy házban, ahol minden közös? Közös a lakás, közös a számla, közösek a szabályok, közösek a döntések. És olykor-olykor közös a magánélet is. A nyitott házasság csak elméletben működik jól, Annát hamarosan legyőzi a magány és a féltékenység, így döntenie kell, ha épp ésszel akarja túlélni ezt a maga által választott „kalandot”.

6. A féltékenység hálójában /Entangled/ (1993)

A történet a szerelem városában, Párizsban játszódik. Itt él gyönyörű barátnőjével(Laurence Treil) David (Judd Nelson), a tehetséges, ám nem valami sikeres író. Kettőjük közé csak az állhat, hogy a lány sokkal több pénzt hoz a házhoz, mint a férfi. Ez az ellentét először leküzdhetőnek tűnik, de később mardosóvá válik a féltékeny férfi számára. Az önértékelés megingása bizalmatlansághoz vezet, s később beköltözik életébe a zöldszemű szörny. David meg van arról győződve, hogy Annabelle hűtlen hozzá. Ezért megkéri egy barátját, hogy nyomozzon utána. Miután David barátja kompromittáló fotókkal tér vissza, a férfi úgy dönt, hogy közbelép. Ám ezzel olyan ingoványos talajra lépett, ahonnan nincs kiút senki számára.

7. Beteges féltékenység /Une passion obsedante/ (2004)

Ez a francia film nem onnan indul, mint a legtöbb hasonló. A nézőnek azonnal világossá válik, hogy a női főszereplő (Tiffany Hopkins) beteges féltékenysége nem ok nélküli, ugyanis Chris (Philippe Visconti), a fiatal jogásznak viszonya van Rachellel. A férfi belefárad a szüntelen hazudozásba, és megpróbál kilépni kapcsolatából. Clara először magába roskad, majd előáll egy nem éppen mindennapi javaslattal annak érdekében, hogy ne kelljen teljesen elveszítenie szerelmét. Ha Chris Rachellel akar lenni, ő beleegyezik, viszont szeretne ő lenni a továbbiakban a szerető. Eleinte úgy tűnik, a fordított helyzettel mindenki elégedett. Egyik nap azonban Chris észreveszi, hogy egy furcsa összeesküvés áldozatává vált.

8. Féltékenység /Heartburn/ (1986)

Képtalálat a következőre: „féltékenység heartburn”A végére jöjjön egy lazább hangulatú vígjáték, amelyben azonban jócskán megjelenik a féltékenység. Melyik gyermeket váró nőnek ne lenne ismerős az az aggodalom, hogy talán várandósan, elhanyagoltan, fáradtan már nem fog majd kelleni a férjének? Rachel (Meryl Streep), az ismert és népszerű éttermi kritikus és Mark (Jack Nicholson), a neves újságíró viharos gyorsasággal összeházasodnak. Mivel Mark közismert nőfaló, így a feleséget óva intik barátai. Ennek ellenére Rachel bízik abban, hogy ő lesz az az egyetlen nő, aki mellett nőcsábász férje képes majd megállapodni. Amikor bejelenti, hogy terhes, Mark majd kiugrik örömében a bőréből. Aztán ahogy egyre jobban belegondol az apasággal járó várható felelősségbe, bepánikol. Erre viszont csak egyetlen megoldást lát, a nőzést. Persze hamarosan Rachel is rájön, hogy férje megcsalja, s ekkor minden megváltozik.

Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, csatlakozz hozzánk a 7köznapi pszichológia Facebook oldalán.     

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr9414406728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.