5+1 pszichológiai érdekesség a karácsonyról
2018. december 16. írta: F.B. Eszter

5+1 pszichológiai érdekesség a karácsonyról

xxmas-spirit-630_jpg_q1506430688_pagespeed_ic_ouhuizj0u2.jpg

Talán elsőre kicsit furcsán hangzik, hogy vannak olyan kutatók, akik kifejezetten a karácsonyhoz kapcsolódó tevékenységeket kezdték el vizsgálni, ugyanakkor módszertani oldalról nézve rengeteg lehetőséget rejt magában a téma. Mivel karácsonyt nagyon sokan ünnepelnek, így meglehetősen nagy mintából lehet meríteni. És mivel a karácsony nem kapcsolódik kifejezetten egyfajta kulturális vagy társadalmi csoporthoz, így ez a minta akár reprezentatív is lehet. Ha pedig van egy jó és nagy mintánk, akkor már csak azt kell megnéznünk, hogy mi álljon karácsony kapcsán a vizsgálat fókuszában. Így jártak el a kutatók is és az ünnep nagyon különböző aspektusait vették szemügyre, kezdve attól, hogy mitől lesz boldog a karácsony, mit vált ki a rossz ajándék, egészen addig, hogy miben különbeznek férfiak és nők vásárlás terén.

7 nap múlva karácsony, ami ugyan nem sok idő, de talán arra pont elég, hogy átgondoljuk, hogyan zajlik az ünnep a mi családunkban, mi az, amit picit csiszolva még tökéletesebb lehet az együttlét.

 „Boldog karácsony!” De hogyan?

Egy érdekes tanulmányban 117 főt kérdeztek meg arról, hogy számukra mi adja a pszichés jóllét és elégedettség érzését a karácsonyi ünnepek alatt, és mi az, amitől stresszesnek érzik a karácsonyt. A vizsgálatból egyértelműen az derült ki, hogy azok a válaszadók számoltak be nagyobb boldogságról karácsony kapcsán, akiknek a család és/vagy a vallás kiemelt helyet foglal el az életükben, ugyanakkor, akik a karácsonyban csak a pénzköltést és az ajándékok begyűjtését látták, jóval kevesebb örömöt éltek át. Érdekesség, hogy azok, akik környezettudatos vásárlási szokásokat alkalmaztak az ünnepek alatt, szintén nagyobb elégedettségről számoltak, csakúgy, mint az idősebbek. Ezutóbbi feltehetően annak tudható be, hogy az életkor előrehaladtával az emberi kapcsolatok és a vallási kötődés egyre fontosabb szerepet tölt be. Úgy tűnik tehát, hogy az erőteljesen vásárlás orientált karácsonyi szokások pont a boldog karácsonyt akadályozzák meg.

christmasgiftgettyimages-871610664-5a3186eb47c2660036051cfe.jpg

Ajándékozás és nemi különbségek

Egy 99 résztvevős vizsgálatban arra kérték a válaszadókat, hogy sorolják fel az összes vásárolt karácsonyi ajándékukat, jelöljék egyesével az ajándékok értékét és az ajándékozotthoz fűződő viszonyukat. A kutatás egyrészt igazolja, amit talán magunk is gondoltunk, hogy minél szorosabb egy kapcsolat, annál nagyobb az ajándékra költött pénz összege. Ami viszont érdekes, hogy a nők lényegesen többet költenek a barátok ajándékaira, mint a férfiak. A nemek közötti további különbség, hogy a nők a távolabbi kapcsolatokra is több pénzt áldoznak, mint a férfiak.

Mikor nem jó pénzt ajándékozni?

Egy 100 fős vizsgálatban arról kérdezték a résztvevőket, hogy hogyan vélekednek a pénzről, mint karácsonyi ajándékról. A válaszadók többsége kiemelte, hogy az ajándék olyan funkciókkal bír, amelyekre a pénz nem alkalmas. A karácsonyi ajándék a szeretetet és megbecsülést jelképezi, miközben elárulja a felek közti intimitás fokát is. Ilyen értelemben a pénz, mint ajándék akkor lehet működőképes, amikor ezek az üzenetek már implicit módon jelen vannak, vagyis beépültek a kapcsolatba. Ilyen például, amikor egy nagymama az unokának pénzt ad, hogy így támogassa céljai megvalósulását. Ugyanakkor a pénz ajándékozásának akaratlanul van anyagi jellegű üzenete, ami nem megfelelően megválasztott közegben komoly károkat okozhat a kapcsolatban. Ezért nem jó barátoknak, testvéreknek vagy munkatársaknak pénzt ajándékozni, hiszen alá-fölé rendelt viszonyba helyezi az ajándékozót és a megajándékozott, így megalázó érzéseket keltve utóbbiban. Amennyiben pénz az ajándék, feltétlenül szükséges, hogy az ajándékozó a hierarchiában feljebb helyezkedjen el, mint a megajándékozott, például családon belül szülő vagy nagyszülő legyen.  

Mikor az ajándék rosszul sül el

Egyesek nem törődnek az ajándékok szimbolikus tartalmával, míg másoknak fontos, hogy a vásárolt tárgy összhangban álljon a megajándékozotthoz fűződő viszonnyal. Legyen különleges, személyes, egyedi és éreztesse a másikkal, hogy fontos helyet tölt be az ajándékozó életében. E két véglet között sokféle verzió lehetséges, de talán az ajándék átadásnak pillanatában mindenki azt reméli, hogy a másiknak örömet okoz vele. Ha pedig mégsem, akkor ki-ki más-más mértékben vonatkoztatja a félrecsúszott ajándékot az emberi kapcsolatra. Az ajándékok pozitív és negatív hatásait vizsgáló kutatásból az derül ki, hogy az ajándékozás központi motívuma valahogy az, hogy a felek mennyire élik meg egymást hasonlónak, mennyire osztoznak közös ízlésben és gondolatokban. Egy jól sikerült ajándék tovább erősíti a hasonlóság érzését, így igazolja is a kapcsolatot: lám, jól megértjük egymást és az ízlésünk is hasonló. Ugyanakkor egy félrement ajándék pont az ellenkő üzenettel bír: talán mégsem tud rólam annyit a másik, mint azt gondoltam, és így megkérdőjelezi a kapcsolat minőségét. A kapcsolatokkal való elégedettségnek tehát központi kérdése, hogy mennyire érezzük rokonnak, hasonlónak a másik választásait, gondolatait. További érdekesség, hogy a nők lényegesen jobban leplezik az ajándékkal való elégedetlenségüket, mint a férfiak, feltehetően azért, mert a nők általában nagyobb hangsúlyt helyeznek a kapcsolatok ápolására, amelynek ellentmond az ajándékkal való elégedetlenség nyílt kifejezése.

Karácsony az agyunkban

A karácsony hangulata magában foglalhat nosztalgiát, örömöt, illatokat, felidézett képeket és számtalan olyan elemet, amelyeket magunkban őrzünk azokból a karácsonyokból, amiket életünk során megéltünk. Márpedig, ami sokszor ismétlődik és hasonló mintázatban fut le, az feltehetően agyunkban is nyomot hagy. Erre a nyomra voltak kíváncsiak a kutatók is, és kiválasztottak 10 olyan személyt, aki világ életében ünnepelte a karácsonyt, valamint 10 olyat, aki soha nem tartotta ezt az ünnepet. A vizsgálati személyeknek képeket mutattak, melyeknek egy részén karácsonyi szimbólumok is szerepeltek, míg másik részük ilyen szempontból semleges volt. A résztvevők agyát a képek nézegetése során funkcionális MRI-vel vizsgálták, és lényeges különbség mutatkozott a karácsonyt ünneplő és nem ünneplő csoport között: azoknál, akiknek életük fontos része a karácsony, lényegesen megnőtt a véroxigén szint az agyban a szenzoros motoros kéregben, a premotoros és elsődleges motoros kéregben, amikor karácsonyi szimbólumokat tartalmazó képeket tettek eléjük, ellentétben a semleges képekkel. Ez a különbség nem mutatkozott meg a karácsonyt nem ünneplő résztvevőknél. Ebből a vizsgálatból tehát úgy tűnik, hogy a karácsony az idegi hálózatokban is nyomot hagy, és nem csupán kimerülés formájában.:)

top-10-christmas-gift-ideas-for-translators.jpg

Tényleg jobb adni, mint kapni?

A pénznek ugyan valóban van köze a pszichés jólléthez, de jóval kisebb, mint azt a legtöbben gondolnák. Ezzel szemben, amikor azt nézték, hogy valóban jobb-e adni, mint kapni, meglepő eredmények születtek. Egy több, mint 600 fős amerikai vizsgálatban egyrészt vizsgálták a jövedelemszintet, az elégedettséget, illetve a jövedelem megosztását önmaguk és mások között. A vizsgálatból az derült ki, hogy a jövedelemszint mellett a jövedelem megosztása rendkívül fontos tényező az elégedettség szempontjából, továbbá, hogy másra költeni több örömet okoz a résztvevőknek, mint önmagukra. Ugyanez az eredmény született abban a vizsgálatban is, amelyben 16 fő boldogság szintjét vizsgálták éves bónusz előtt és után, illetve a bónuszt követően arról is beszámoltak a résztvevők, hogy mire költötték a kapott pénzt. Azok számoltak be a legmagasabb boldogsági szintről, akik a legtöbbet költötték másokra. A kutatások tehát tényleg igazolják, hogy másokat megajándékozni nagyobb boldogságot eredményez, mint ajándékot kapni.

Jól látható ezekből a kutatásokból is, hogy a család melegsége, az emberi kapcsolatok az ünnepek alatt különösen fontos értékkel bírnak. Érdemes tudatosítani magunkban, hogy milyen szerencsések vagyunk, ha ezek megadatnak, és tegyünk másokért, ha csupán egy morzsányi szeretettel vagy kedvességgel is, hogy szebb ünnepe lehessen.

Ajánljuk Neked további cikkeinket a témában:

Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, csatlakozz hozzánk a 7köznapi pszichológia Facebook oldalán.      

Forrás:

https://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1021516410457
https://www.researchgate.net/profile/Mark_Dyble/publication/275152748_Gender_differences_in_Christmas_gift-giving/links/55511ab708ae93634ec9f8b9.pdf
https://www.researchgate.net/profile/Michael_Mutz2/publication/285203242_Christmas_and_Subjective_Well-Being_a_Research_Note/links/56aa14f308ae7f592f0f19cf.pdf

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr2514491604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2019.01.19. 13:10:03

" Azok számoltak be a legmagasabb boldogsági szintről, akik a legtöbbet költötték másokra."
Vajon mennyire volt szétválasztva a két kérdés és mennyire volt anonim a válaszadás..?