„Fáradt vagyok, de azt sem tudom, mitől.” – Az érzelmi kimerültség
2020. január 07. írta: M. Steinbach Annamária

„Fáradt vagyok, de azt sem tudom, mitől.” – Az érzelmi kimerültség

Kapcsolódó kép

Amikor hosszantartó stressznek vagyunk kitéve, egyszer csak úgy érezzük, mintha energiánk végére értünk volna. Este alig bírunk ébren maradni, reggel pedig a leghangosabb ébresztőórát is képes lennénk átaludni. Mégis, ezt a fajta fáradtságot csak nagyon ritkán hozzuk összefüggésbe a bennünk zajló lelki folyamatokkal. Holott, a tartós stressz igen komoly kimerültséghez vezet.

Ahogy az a kimerültség szóban tökéletesen benne van, érzelmi energiaháztartásunk is véges. A folyamatos, kontrollálhatatlan stresszhatások úgy hatnak az érzelmi egyensúlyra, mint a fizikai kimerülés, ami egy olyan futónál jelentkezik, aki mindenféle energiapótlás nélkül próbál megtenni napi szinten óriási távokat. A lélek ugyanúgy képes a kimerülésre, mint a test, csak kicsit másképp. 

Képtalálat a következőre: „érzelmi kimerültség”Mind a magánéletben, mind a munkahelyen kerülhetünk olyan helyzetbe, amelyből nem látunk rövid távon kiutat. Talán mindannyiunknak volt olyan időszaka, amikor önhibáján kívül a feszültséggel teli, stresszes események csak  úgy megtörténtek velünk. Mert a stressz nem jelent alapvetően szomorúságot, hiszen a nagy megterhelések sokszor az élet boldog időszakaival képesek keveredni (pl. babavárás). Eleinte még bírjuk a terhelést, aztán nem sokkal később a stressz okozta fáradtságtól még mosolyogni sincs elég erőnk. Ilyenkor fontos egy dolgot komlyan tudatosítanunk magunkban, hogy a helyzet, amiben vagyunk, káros. És emiatt két lehetőségünk van:

  1. Megoldjuk a stresszkeltő helyzetet, pl. tisztázzuk a konfliktusainkat a főnökünkkel, szülőkkel, testvérekkel.
  2. Ha pedig nincs ráhatásunk az eseményekre: megerősítjük önmagunkat, érzelmeinket és azáltal testünket is, hogy képesek legyünk átvészelni a kritikus élethelyzetet (pl. válást, veszteséget) a testi/lleki egészségünk megtartása mellett.

Egy stresszes élethelyzet akár leküzdhető/megoldható, akár csak kibírható és elviselhető, nem szabad elfelejtenünk, hogy a legnagyobb segítség önmagunk számára MI, önmagunk vagyunk. Ha segítségre van szükségünk, esetleg megosztanánk gondunkat, ne féljünk odafordulni valakihez a kérésünkkel. És ne feledjük, hogy számos olyan lehetőség van a stresszel való megküzdésre, amelyről talán még nem is hallottunk, vagy ha hallottunk is, általában nem gondolnánk, milyen átütő hatása is lehet az érzelmi kimerültség feloldására. Például ki ne hallott volna a relaxációról, autogén tréningről, mozgásterápiákról, művészetterápiáról, vagy más, szép számban létező, stresszoldásra alkalmas módszerekről? De hányan használjuk őket a mindennapi stressz okozta károk "feltakarítására", miközben mind könnyen elsajátítható, alkalmazható és hatékony módjai a lelki egészség megóvására?

Képtalálat a következőre: „autogén tréning”A hosszútávfutó példájára visszatérve, amikor tartós stressznek vagyunk kitéve, a testmozgáshoz hasonlóan a szervezetünknek energiautánpótlásra van szüksége ahhoz, hogy az időszakot a tehertől való összeroppanás nélkül átvészelje. A futó számára ilyen az energiaszelet, az érzelmi/lelki jóllétünk számára pedig az alvás, a kikapcsolódás, a stresszoldó technikák elsajátítása és a saját megküzdésünk alapját képző, belső motorunkat működtető énerő megtalálása, ami mindenkinek más és más lehet, és ami jól tanulható.

Oldalunkra a jövőben számos stresszoldó technika és interjú fog apránként felkerülni, de ha valaki szeretne egy estét saját lelki fejlődésével eltölteni, beszélgetni és tanulni, javasoljuk, hogy regisztráljon a február 6-án megrendezésre kerülő 2020 JÖHET, A STRESSZ MEHET! – előadásunkra, ahol nem csak neves szakemberek, és egy meglepetés, a stresszel garantáltan napi szinten megküzdő, ismert személy fog beszélni, hanem lehetőség lesz részt venni egy egy órás, ingyenes workshopon az Énerő Akadémiával, ahol megtanuljuk végre csökkenteni a stresszt, és javítani saját megküzdésünket a mindennepi és persze néha nem mindennapi nehézségeinkben.

Gyertek el! :)

A képen a következők lehetnek: , szöveg, amely így szól: „köznapi Bzichológia 2020- JÖHET A STRESSZ- meHeT! A Ficsak és a 7köznapi pszichológia bemutatja: Lelki Egészség Estek 2020. február 6. Lurdy Ház”

A bejegyzés trackback címe:

https://7koznapi.blog.hu/api/trackback/id/tr9815397202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.