Gondolta volna, hogy a vezetés közbeni telefonálás ugyanolyan veszélyes, mint ittasan volán mögé ülni?
Egy vezetési szimulációs kutatás tanulsága szerint, ha vezetés közben barátunkkal beszélgetünk, hasonlóan hat az agyunkra, mint egy meglehetősen magas véralkohol szint.
A legtöbb vezető pontosan tudja, hogy az útról levenni a tekintetét rendkívül veszélyes, de kevesen gondolják végig, hogy vezetés közben agyuk micsoda figyelmi, tervezési és nyelvi feladatokat lát el. A telefonon való csevegés és a vezetés hasonló agyi területekre támaszkodik, így jól belátható, hogy mindkettőt egyszerre végezve, valamelyikben jelentősen romlik a teljesítményünk. Amennyiben ezutóbbi a vezetés, akkor nagy árat fizetünk egy szimpla társalgásért.
Megdöbbentő adatok
21 és 26 év közötti fiatalok vezetési szimulációs kísérletben vettek részt. A fiatalokat 3 csoportra osztották. Az első csoport csak a vezetésre figyelt, a második kihangosítóval telefonált, míg a harmadik kézben tartotta a mobiltelefonját. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy mi történik, ha a periférián a zebrára egy gyalogos lép le. Az eredmények egészen megdöbbentőek voltak.
A vezetés közben telefonálók reakcióideje 40%-al (!) volt hosszabb, mint a csak vezetésre koncentráló fiataloké. Tovább rontja a képet, hogy ellentétben a közvélekedéssel, ezen a kihangosító sem segített.
Egy másik szimulációs vizsgálatban az is kiderült, hogy önmagában a telefon csöngése is a fentiekhez hasonló negatív hatással bír, még akkor is, ha nem válaszolunk a hívásra. A telefoncsörgés ideje alatt egyértelműen nő a sebességtúllépés és gyalogosgázolás veszélye. Hasonló a helyzet a vezetés közbeni SMS írással.
Az eddigieket olvasva, joggal merül fel az olvasóban, hogy miben különbözik a kihangosítós telefonálás az utassal való beszélgetéstől. Lehetséges, hogy az is ugyanolyan veszélyes? A vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy igen! Mellette szóljon viszont, hogy egy másik szempár jelenléte segíthet az esetleges vészhelyzet mihamarabbi észrevételében.
Egy részeg vezetőre gondolva mindannyian rázzuk a fejünket. Az utakon autózva talán néha megjegyezzük magunkban, hogy “inkább az utat nézné, mint a telefonját”, de ha önmagunkról van szó, talán megengedőbbek vagyunk, mert úgy gondoljuk, tudunk egyszerre két dologra figyelni. Pedig sajnos úgy tűnik, hogy nem.
Vezessünk figyelmesen!
Forrás:
- 2013 Distracted Driving Report (Nov. 2013)
- Measuring Cognitive Distraction in the Automobile (June 2013).
- Haque and Washington, A parametric duration model of the reaction times of drivers distracted by mobile phone conversations, (2014).