Az ember lelkében sokféle erő uralkodik, és ezek a Freud által ösztönként titulált hajlamok rengeteg szabályozó erőnek kénytelenek fejet hajtani. Belső kontrollt gyakorol rajtunk Felettes-énünk, melyet jó részben szüleink ültetnek belénk, de hatnak ránk a szocializáció során elsajátított udvariassági és viselkedési szabályok, a társadalmi normák, és tágabb keretben a jog alkotta szabályok is. Jól látható, hogy életünk nagy hányadát keretek közé szorítva töltjük.
A farsang játékossága, a jelmez adta identitás ebből az agyonszabályozott világból enged kikacsintani, levegőt venni. És a jelmezbál nem csupán a gyerekek sajátja, hanem a felnőttek is előszeretettel bújnak különböző szerepekbe, nem véletlenül...
A farsang bizonyos értelemben fricska a társadalmi előírásoknak. Farsang idején megválaszthatjuk kinek a bőrét öltjük magunkra, és fittyet hányhatunk a jólneveltség szabályaira. Nincsenek kikötések, hogy mit viselhetünk, mennyi sminket kenhetünk magunkra, és meddig érjen a szoknyánk. Jelmez mögé bújva minden lehetséges, vagyis mindent lehet, amit egyébként nem. A farsang egy sajátos paradoxon: a szabályok megszegésének társadalmilag szervezett formája.
Jelmezünk szabadsággal is megajándékoz, amely ideig-óráig feloldoz a ránk aggatott tulajdonságok és szerepek súlya alól. Az egyébként szolid, minden helyzetben viselkedő nő néhány órára ledér ápolónővé, a félénk férfi pedig szuperhőssé válhat, a társadalom rosszallása nélkül.
Az, hogy milyen jelmezt választunk bizonyos szinten ennek a szabadságvágynak a megnyilvánulása. Nyilvánvalóan senki sem bújna olyan jelmezbe, amelyhez egyáltalán nem tud kapcsolódni. Jelmezünkkel kihangosíthatjuk személyiségünk olyan részét, amelyről – tudatosan vagy tudattalanul- úgy érezzük, méltatlanul kevés szerephez jut mindennapi életünkben, de kifejezhetjük morális értékeinket vagy szimpátiánkat is egy-egy híresség vagy politikus bőrébe bújva. Sokan úgy gondolják, hogy a jelmez ilyen értelemben bepillantást enged a személyiség egyébként nem nyilvános, belső rétegeibe, vágyaiba és preferenciáiba. Sok száz azonosulási lehetőség (jelmez) közül pont azt az egyet választjuk ki, hogy megmutassuk a külvilágnak.
A jelmeznek tehát üzenete van, amely a külvilággal találkozva nyeri el értelmét. És ez az üzenet kapcsolódik az adott társadalom normáihoz és aktuálisan fontos kérdéseihez.
Lássunk néhány tipikus jelmezt és lehetséges értelmezést:
Szexi és szabados
John Suler amerikai pszichológus szerint a szexi szerepben egyértelműen megmutatkozik a kettősség, amely mindannyiunkat jellemez. A mindennapi és farsangi szerepek jól szimbolizálják a tisztaság és szentség versus szexuális vágyak és szabadosság kitörése közötti dilemmát. Van egy oldalunk, amelyet a mindennapok során viselünk, és persze ott zizeg a háttérben az akár még saját magunk számára is rejtett énünk. A szexualitást kifejező jelmezek, mint a csábító nővér, a prostituált, vagy az apró fűzőt viselő ördög mind-mind lehetnek a szenvedélyes szexualitás ilyen módon utat törő formái, de persze lehetnek az egészséges és szabad szexualitás egyszerű lenyomatai is.
Politikusok és popsztárok
A hírességek tipikusan szezonális "termékek", amelyek lenyomatai a társadalom aktuális trendjeinek, preferenciáinak, vagy ellenérzéseinek. Ezeknek a jelmezeknek meglehetősen direkt a jelentésük: szeretem, egyetértek vele, elutasítom, gyűlölöm! Sokszor az azonosulás oka egy feltételezett személyiségjegy vagy érték, amelyet a jelmez viselője magáénak érez vagy szeretne érezni: például míg egy Diana hercegnő jelmez nagylelkűséget és jóságot, addig egy Michael Jordan jelmez erőt és sikert tükröz.
Szellemek és vámpírok
Az emberekben van egy alapvető vonzalom az ijesztő, a groteszk iránt, és ezt szimbolizálják a csontváz, vámpír, zombi vagy egyéb hasonló tartalmú jelmezek. A halál, mely e jelmezek mindegyikéhez kapcsolódik, természetes módon minden ember érdeklődésének részét képezi: retteg is tőle, miközben sajátos vonzalommal igyekszik is közelebb kerülni, megszelídíteni azt. Ennek egyfajta megnyilvánulása jelenhet meg e rémisztő jelmezek viselésében.
Állatok
Az állatokhoz kapcsolódó jelmezek viselete egyértelműen a hozzájuk társított vonásokat tükrözik. A cirmos cica, aki simulékony és érzéki, a gyors gepárd vagy a bátor oroszlán, mind lehetőséget adnak arra, hogy egy vágyott jellemzőt állati szerepen keresztül éljünk meg. Az állatok szimbolikus jelentése ugyanúgy részét képezte már a mitológiának, és része a modern kor meséinek is, és ezek a jelmezek jó eséllyel a személyiség egy valós szeletét ragadják meg.
Mesefigurák és bohócok
A mese, a vidámság, a bohóckodás adta súlytalanság egyértelműen a gyerekkorhoz, a gondtalan fiatalsághoz kötődik. Ezek a jelmezek lehetővé teszik, hogy ideig-óráig félretegyük komoly szerepeinket, kötelezettségeinket, és átengedjük magunkat a játékos gondtalanságnak. Ki ne vágyna olykor arra, hogy kilépjen a felnőtt világ béklyóiból és magát a bolondozásnak adja át?! Érdekes ugyanakkor, hogy a bohóc jelmez a külső megfigyelő számára sokszor ijesztő, misztikus és gonosznak hat.
Ördögi jelmezek
Suler szerint az ördögi jelmezek direkt lehetőséget adnak viselőjüknek, hogy sötét oldalukat bűntudat nélkül mutathassák meg. Vagyis a jelmez pontosan az, aminek látszik, miközben jelmez volta miatt senki sem veszi komolyan, ezáltal feloldozva viselője lelkiismeretét.
Szuperhősök
Az őserőt reprezentáló jelmezek ugyanúgy kettős tartalmúak, mint a szexualitáshoz kötődőek. Kifejezhetik a mindenhatóság, hatalmasság iránti egészséges vágyat, de jelzői lehetnek a világban megélt félelemnek és bizonytalanságnak is. Csakúgy, mint a nőiséget szélsőségesen reprezentáló jelmezek, a férfiasságot, macsóságot szimbolizáló viseletek is mindig vonzóak voltak farsang idején.
Amikor jelmezünket magunkra öltve beleengedjük magunkat új identitásunk világába, akár személyiségünktől egészen idegen érzéseket is megélhetünk. Lehet ez kényelmes, izgalmas, vagy akár vágykeltő is olyan értelemben, hogy szeretnénk lecsípni jelmezünk egy szeletét, és magunkkal vinni mindennapjainkba. A másik oldalon ugyanakkor hatást is keltünk. Vajon milyen üzenetet közvetít jelmezünk, és miért pont erre esett a választásunk? Érdekes kérdések, melyekre talán érdemes a gondtalan mulatozást követően némi időt szentelni. Jelmezünk talán többet árul el rólunk, mint tudatosan gondolnánk...
Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, csatlakozz hozzánk a 7köznapi pszichológia Facebook oldalán.
Forrás:
- https://www.psychologie.fr/article/le-carnaval-derision-et-caricatures--A-556.html
- https://www.psychaanalyse.com/pdf/freud_Psychologie_de_la_fete.pdf
- http://journals.openedition.org/clio/10714
- https://www.google.hu/amp/s/www.seattlepi.com/lifestyle/amp/What-your-Halloween-costume-says-about-you-1128463.php
- http://www.medicaldaily.com/halloween-costume-ideas-psychology-behind-sexy-nurse-outfit-and-wearing-mask-400517
- https://www.nbcsandiego.com/news/local/Halloween-Costumes-Shed-Light-Into-Human-Psychology--454349913.html